Volvo kundtestar eldrivna grävmaskiner i Kina

Volvo EC230 Electric.

Volvo CE deltog på maskinmässan bauma China 2020 som arrangerades den 22-25 november i Shanghai. Bland annat presenterades Volvo EC55 Electric och EC230 Electric – två eldrivna grävmaskinsmodeller som är redo för kundtester i Kina.

Volvo CE visade sina nyheter inom uppkopplade, automatiserade och elektrifierade anläggningsmaskiner på bauma China 2020. Några av dessa teknologier finns redan tillgängliga för kunder idag, medan andra implementeras eller ingår i företagets innovationsstrategi.

Volvo CE exemplifierade kommande innovationer och ställde ut två nya elektriska bandgrävmaskiner för kundpiloter på bauma CHINA – 5,5-tonnaren EC55 Electric och 22-tonnaren EC230 Electric – som båda kommer att testas av kunder i Kina inom kort. Dessa elektriska grävmaskiner drivs av litiumjonbatterier och kan arbeta en hel dag med en snabbladdning under lunchpausen. Detta är första gången som Volvo CE har utvecklat elektriska kundpilotmaskiner för Kina. Dessa grävmaskiner är inte kommersiellt tillgängliga ännu men efter denna utvärderingsfas strävar Volvo CE att kommersialisera dem så snart som möjligt.

Även om de två grävmaskinerna skiljer sig åt i storlek, kommer de båda att leverera samma prestanda som sina dieseldrivna motsvarigheter. Bland fördelarna finns nollutsläpp, låg ljudnivå och låg total ägandekostnad. Energidriftskostnaderna för EC55 Electric förväntas vara 50 procent lägre än för dess konventionella dieseldrivna motsvarighet EC55D, medan EC230 Electric förväntas uppnå en minskning med 60 – 70 procent jämfört med den dieseldrivna EC220E.

EC55 Electric har utvecklats i Kina med lokala komponenter för kinesiska kunders behov, med en elektromobilitets- och laddningsplattform som passar den inhemska marknaden. Två litiumbatteripaket med 350 V – samma spänning som finns i kinesiska hem och elbilar – och en kinesisk standardlösning för laddningen gör det enkelt för förarna att bara plugga i och köra. Parallellt har den större EC230 Electric konstruerats vid Volvos anläggning i Changwon, Sydkorea för att passa en bredare asiatisk kundbas.

– Kina är den största marknaden för elektromobilitet globalt och en ledande tillverkare av elektromobilitetskomponenter, vilket ger efterfrågan och medel för att tillverka en maskin lokalt. Dessutom har Kina en industriell strategi för att minska beroendet av diesel och därför förväntas marknaden för elektromobilitet gå snabbare här. Dessa faktorer gör Kina till det perfekta stället att testa våra nya maskiner på och få värdefull feedback från kunder, säger Mats Sköldberg, teknikchef på Volvo CE China.

© Anläggningsvärlden 2020.
info@anlaggningsvarlden.se

Volvo EC55 Electric