Volvo CE lanserar ett helt nytt dumpersortiment

Volvo Construction Equipment är marknadsledadare inom ramstyrda dumprar. Redan 1966 lanserade Volvo BM den första ramstyrda dumpern BM-Volvo DR 631 även Gruskalle. Nu lanserar Volvo CE sin största lansering av ramstyrda dumprar hittills. En helt ny modell lanserar också, vilket uppges ”öka kundmöjligheterna i det krävande dumpersegmentet”.

Volvo CE lanserar sin ”största och ”djärvaste” ramstyrda dumperlansering hittills. Den nya serien uppges vara designad för att möta dagens behov av uppkopplade lösningar, produktivitetspresyanda och utsläppsminskning. Volvo CE:s uppdatering innebären fullständig översyn av dess befintliga ramstyrda dumprar, som nu sträcker sig i storlekar från A25 till A60. En helt ny modell, A50, har dessutom lanserats. 

Serien kommer med ett nytt elektroniskt system, uppgraderad hytt och en egenutvecklad transmission utformad för att anpassa sig till framtida drivlinor. Med över 35 procent av det totala sortimentet förnyat under de senaste 12 månaderna, är detta det senaste steget i Volvos produktportföljförnyelse på decennier.

En höjdpunkt i Volvo CE:s lansering av de nya ramstyrda dumprarna är den helt nya A50-modellen.

Volvo CE, som ligger bakom världens första ramstyrda dumper BM-Volvo DR 631 (Gruskalle) 1966. ”Gruskalle” var ett nytt tekniskt koncept för sin tid. Stora hjul, ramstyrning, allhjulsdrift och differentialspärrar gav tillsammans utmärkta förutsättningar för god terrängframkomlighet. 

Nu tillkännager Volvo lanseringen av en ny uppsättning av ramstyrda dumprar som stegvis kommer lanseras på olika marknader under detta år. De uppdaterade modellerna lanseras med bland annat ett nytt elektroniskt system och en egenutvecklad transmission, som ger bränsebesparingar på upp till 15 procent, beroende på modell och tillämpning. Dessutom har maskinernas nya design konstruerats på ett sätt att de kan anpassas över tien för att passa framtida drivlinor.

Lansering av de nya dumprarna är en del av Volvo CE:s mest omfattande översyn av produktportföljen på decennier, med över 35 procent av sortimentet förnyat under de senaste 12 månaderna.

En höjdpunkt i den nya lanseringen är den helt nya A50-modellen, som utökar kundmöjligheterna i det krävande dumpersegmentet. Detta tillägg, tillgänglig på utvalda marknader, Detta tillägg, tillgängligt på utvalda marknader, understryker Volvo CE:s engagemang för att möta sina kunders föränderliga behov genom att förbättra operativa kapaciteter och erbjuda fler valmöjligheter, skriver Volvo CE i ett pressmeddelande.

”Våra kunder vet att de förväntar sig en förstklassig drift när de kommer in i en av våra dumper, men den upplevelsen har bara blivit ännu bättre”

De nya dumprarna uppges har spcialbyggts för att ”sänka den totala ägandekostnaden och svara på dagens och morgondagens utmaningar på de tuffaste arbetsplatserna, särskilt i kombination med Volvo CE:s digitala lösningar, som t.ex. Haul Assist med vägning ombord.”

I nästan 60 år har vi varit ledande med vårt sortiment av midjestyrda dumprar och nu med dagens lansering av ett nytt sortiment av enastående produkter, inklusive en helt ny modell, bevisar vi att det finns inga gränser för vår innovationsförmåga, säger Melker Jernberg, vd på Volvo CE.

De nya dumprarna kommer med nya digitala lösningar som Haul Assist med vägning ombord.

”Våra kunder vet att de förväntar sig en förstklassig drift när de kommer in i en av våra dumper, men den upplevelsen har bara blivit ännu bättre med en mängd banbrytande funktioner utformade med våra kunder i åtanke.”

Enligt Volvo CE har de nya dumparna utvecklats för att vara bland de mest bränsleeffektiva transportlösningarna på marknaden och har också byggts med fokus på hållbarhet. Detta uppges inkludera introduktionen av stål med låga koldioxidutsläpp, tillverkat av återvunnet material och producerat med fossilfri el och biogas i serietillverkning av dumpar tillverkade på Braåsaanläggngen.

Eftersom stål är en viktig komponent i Volvo CE:s produkter – och traditionellt genererar betydande koldioxidutsläpp – är materialcirkularitet ytterligare ett exempel på att Volvo CE vidtar åtgärder i sin verlsamhet för att uppnå nettonollutsläpp av växhusgaser till 2040.

Enligt Volvo CE har hytten uppgraderats för överlägsen förarkomfort och säkerhet.

Målet om nettonollutsläpp av växthusgaser i värdekedjan år 2040 är ett enat åtagande för Volvokoncernen över alla affärsområden och är satt till 10 år tidigare än SBTi-åtagandet . Detta beror på att Volvos produkter har en genomsnittlig livslängd på 10 år i kundanvändningsfasen, så för att hela rullande flottan ska ha nettonollutsläpp år 2050, är ​​det nödvändigt att alla produkter som levereras efter 2040 har nollutsläpp.

Denna lansering är en del av Volvo CE:s mest omfattande översyn av produktportföljen på dessennier, med över 35 procent av sortimentet förnyat under de senaste 12 månaderna. 

– Det markerar ett ”avgörande steg i företagets pågående engagemang för innovation och ledarskap inom anläggningsbranschen. Liksom 1966 satte den nya generationens dumper återigen branschens riktmärke för innovation och klassens bäste drift, skriver Volvo CE avslutningsvis i pressmeddelandet.

Här kan du läsa fler nyheter om maskiner

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se