Den 13 januari presenterade den norska bygg- och anläggningskoncernen Veidekke en ny logotyp. Veidekke-namnet och den röda färgen bevaras och den grafiska profilen får ett lyft. Idag är Veidekke ett av Skandinaviens ledande bygg- och anläggningsföretag, med verksamhet i Norge, Sverige och Danmark.
– Målet med bytet är att lösa de praktiska utmaningar som den tidigare logotypen har medfört. Vi har grävt i arkiven och strävat efter att hedra Veidekkes ursprung, samtidigt som vi förnyar det visuella uttrycket, säger koncerndirektör för Kommunikation och Varumärke, Kristina Andreasson.
”För att hylla Veidekkes ursprung behåller vi den kvadratiska formen, dock i mindre format, som en symbol för gatsten”
Senast Veidekke bytte logotyp var år 1997. På den tiden var företaget enbart verksamt i Norge. Idag är Veidekke en av Skandinaviens ledande bygg- och anläggningsaktörer, med verksamhet Norge, Sverige, Danmark och närmare 8000 medarbetare.
– Veidekke startade med beläggning av gatsten i Norge år 1936. För att hylla Veidekkes ursprung behåller vi den kvadratiska formen, dock i mindre format, som en symbol för gatsten. Vi får också en V-symbol som fungerar väl på ytor med begränsat utrymme. Arbetet med den nya profilen påbörjades i samarbete med NoA och har färdigställts under det sista året, tillsammans med JCP Prad, säger Andreasson.
Bytet av logotyp kommer att genomföras på ett så hållbart sätt som möjligt, både vad gäller material och kostnad. Det betyder att logotyper på maskiner, arbetskläder, byggplatser, kontor och andra ytor, först ändras när ett byte ändå ska ske. Det innebär även att material som finns på lager, används upp innan material med den nya logotypen produceras.
Här kan du läsa fler nyheter inom bygg och anläggning
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se