Vätgasdriven Volvo-grävare testas i Norge

Ombyggd: Vätgasgrävaren förbereds för pilotering Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien / Skanska

Nu får grundarna av vätgasföretaget Applied Hydrogen i Kongsberg hjälp av Statens vegvesen (Norska Trafikverket) och flera tunga partners inom byggbranschen. I veckan tecknade utvecklingsdirektör Kjell Inge Davik ett samarbetsavtal med Applied Hydrogen, Veidekke, Skanska, Hydrogen Solutions och Volvo Maskin. Syftet är att utveckla och testa Norges första vätgasdrivna grävmaskin.

– Det här är ett viktigt steg mot att göra byggbranschen mer hållbar, med nollutsläppslösningar även för de tyngsta maskinerna. Samarbetet visar hur branschen kan gå samman för att möta de klimatutmaningar vi står inför, säger utvecklingsdirektör Kjell Inge Davik på Statens vegvesen.

Norge har satt upp ambitiösa klimatmål för att minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 procent till 2030. Bygg- och anläggningsindustrin står för en stor del av världens koldioxidutsläpp och en betydande del kommer från fossila energibärare som diesel och bensindrivna maskiner.

– Om samhället ska klara av det gröna skiftet är det avgörande att byggare, entreprenörer, tillverkare och leverantörer engagerar sig i ett gemensamt arbete för att kunna förverkliga den här typen av nollutsläppsmaskiner, förklarar Kjell Inge Davik.

I projektet byggs en Volvo EC 300E bandgrävmaskin om till en vätgasdriven maskin. Den vätgasdrivna grävmaskinen är designad för att uppnå samma prestanda som dieselmaskiner i segmentet tyngre grävmaskiner, men med noll utsläpp.

”Resultatet är en nollutsläppsmaskin som matchar dieselmaskiner i både prestanda och kapacitet, samtidigt som utsläppen begränsas till vattenånga”

Ombyggnaden innebär att dieselmotor och dieseltank tas bort, och ersätts av en elmotor. Elmotorn driver huvudpumpen och andra enheter som tidigare drevs av dieselmotorn. Maskinen innehåller totalt fyra vätgastankar och ett batteri. Bränslecellen producerar elektrisk energi från väte, som driver maskinen. Resultatet är en nollutsläppsmaskin som matchar dieselmaskiner i både prestanda och kapacitet, samtidigt som utsläppen begränsas till vattenånga.

Företaget Applied Hydrogen har sedan 2021 lett utvecklingen av denna teknik. Arbetet har nu nått sitt slutskede. Piloteringen är planerad att starta våren nästa år på OPS Hålogalandsvegen, Nordnorges största vägprojekt någonsin, där Skanska bygger åt Statens vegvesen. OPS Hålogalandsvegen är ett pilotprojekt för att testa klimatsmarta lösningar och minska miljöpåverkan från vägbyggen, både i nuvarande och framtida transportprojekt.

Skanska kommer att leda piloten och samordna nyckelaktiviteter som testning, logistik och säkerhet. En viktig del av processen blir erfarenhetsöverföringen från Applied Hydrogen och Veidekke för att säkerställa en framgångsrik övergång från utveckling till praktisk användning. Applied Hydrogen kommer tillsammans med Volvo att utföra underhåll och felsökning av maskinen. Hydrogen Solutions (Hyds) kommer att bistå med utbildning och kompetensutveckling för all personal som kommer att vara involverad i vätgasrelaterad verksamhet. Hyds ansvarar även för vätgasleveranserna och logistiken i samband med distributionen av vätgas till projektet. Säkerheten uppges ha högsta prioritet och måste säkerställas i alla skeden.

Här kan du läsa fler nyheter om maskiner

© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se

Bilden är tagen med en drönare högt ovanför nya E10, som är under uppbyggnad, och visar ett antal entreprenadmaskiner i arbete sommaren 2024. Våren 2025 kommer den vätgasdrivna grävmaskinen tas i drift på OPS Hålogalandsvegen. Utbyggnaden på E10 är ett av Vägverkets pilotprojekt för att testa klimatsmarta lösningar och minska miljöpåverkan från vägbyggen.