Transportbilar får höga betyg i Euro NCAP

Euro NCAPs säkerhetsbetyg på fem stjärnor har bidragit till att dramatiskt förbättra säkerhetsstandarderna för personbilar sedan 1997. Nu kommer samma lättförståeliga stjärnklassificering att tillämpas på transportbilar.

I takt med att försäljningen av nya skåpbilar fortsätter att öka i Europa och nya märken (läs från Kina) kommer in på marknaden, ökar efterfrågan på säkrare och hållbara fordonsalternativ. Det har aldrig varit viktigare för företag och hantverkare att fatta ett välgrundat beslut när de väljer sin nästa skåpbil, särskilt när det gäller säkerhet.

Euro NCAP har nyligen gjort stora förändringar i sitt system för betygsättning av transportbilar och inför nu det välbekanta stjärnklasificeringssystemet som har använts för personbiilar sedan 1997. Denna betydande förändring kommer som ett svar på den växande efterfrågan på säkrare och mer hållbara skåpbilar i Europa.

Och med fler än 30 miljoner skåpbilar på Europas vägar, och försäljningen av nya modeller som steg till nästan 1,59 miljoner enheter förra året (en ökning med 8,3 procent, utöver en ökning med 14,6 procent år 2023, enligt European Automobile Manufacturers’ Association), är behovet av en oberoende bedömning av skåpbilars säkerhet större än någonsin om företag ska prioritera säkrare fordon för sin fordonsflotta.

Även om kommersiella skåpbilar inte nödvändigtvis har en högre olycksfrekvens än andra motorfordon, tenderar olyckor med skåpbilar att vara allvarligare för sina motfordon. Enligt Europeiska kommissionen utgör olyckor cirka 4 procent av det totala antalet dödliga eller allvarligt skadade fordonspassagerare. En stor andel av dessa beror på förlorad kontroll vid frontal- och bakifrånkollisioner.

Allt fler myndigheter, speditörer och godshanterare använder Euro NCAPs femstjärniga betyg som riktmärke

För 2025 har Euro NCAP återigen tilldelat varje skåpbil en stjärnklassificering efter sin bedömning 2024. Dessa inkluderade några av Europas bäst säljande modeller från Citroën, FIAT, Ford, Iveco, LEVC, Mercedes-Benz, Nissan, Opel/Vauxhall, Peugeot, Renault och VW, samt märken från Kina, inklusive Farizon och Maxus.

De skåpbilar som tilldelades det högsta betyget, fem stjärnor, i Euro NCAP för sin säkerhetsprestanda var: Citroën Jumper (Relay); Farizon SV; FIAT Ducato; Ford Transit; Transit Connect; Transit Courier och Transit Custom; Maxus eDELIVER 5; Mercedes-Benz Citan; Sprinter och Vito; Nissan Interstar; Opel/Vauxhall Movano; Peugeot Boxer; Renault Kangoo Van och Master; VW Caddy Cargo, ID.Buzz Cargo och Transporter.

Avancerade förarstödsystem (ADAS) spelar en avgörande roll för att förbättra säkerheten hos skåpbilar. Dessa system fungerar som en virtuell medförare som kontinuerligt övervakar vägen, identifierar potentiella faror och reagerar på förändringar i körförhållandena. Om föraren inte reagerar i tid kan ADAS-tekniken ingripa för att förhindra en olycka eller minska dess allvarlighetsgrad.

Euro NCAPs forskning visar en betydande förbättring av ADAS-tekniken för skåpbilar under senare år. År 2021 fick endast fyra av 18 testade skåpbilar över 40 % på ADAS-testet. År 2024 har bilden förändrats drastiskt, med 17 av 18 skåpbilar som bedömdes få över 60 %. Denna positiva utveckling kan tillskrivas strängare regler, såsom GSR2 som trädde i kraft i juli 2024 för alla skåpbilar, samt Euro NCAPs strängare testprotokoll som infördes 2023.

Här kan du läsa fler nyheter inom trafiksäkerhet

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se