Trafikverket har redovisas vilka åtgärder man kommer vidta för att få bukt med brister i den långsiktiga kompetens-försörjningen inom järvägsbranschen till Infrastrukturdepartementet.
Trafikverket pekar på att järnvägsbranschen är okänd och antalet utbildningsplatser inom den järnvägstekniska sektorn är underdimensionerade. Samtidigt är utbildningsplatserna inte särskilt attraktiva, vilket ger få sökande.
Enligt Trafikverket behöver antalet utbildningar och utbildningsplatser öka, men i dagsläget minskar de på grund av lågt intresse och låg lönsamhet för utbildningsanordnare. Samtidigt pågår ett generationsskifte med stora pensionsavgångar, vilket innebär en underbemanning av bland annat erfarna medarbetare så som tekniker, projektledare och specialister.
Dessutom finns det flera brister inom utbildningssystemet som bland annat rör krav på utbildningar, anläggningar, lärare och behörigheter samt hur man säkerställer att dessa uppfylls. Dessa systembrister gör att det idag är otydligt för alla parter vad som gäller.
– Det pågår och planeras för omfattande satsningar inom järnvägen vilket förutsätter en god kompetensförsörjning. Trafikverket har utrett behoven och föreslår åtgärder uppdelade på två områden. Det ena är insatser där Trafikverket tillsammans med branschen kan ta fram lösningar. Det andra är insatser där det är önskvärt att riksdag och regering fattar beslut t.ex. höjda ersättningstak för utbildningar säger Hans Celander, avdelningschef för kompetens på Trafikverket.
En åtgärd som Trafikverket kan lösa tillsammans med företagen i järnvägsbranschen är att ta fram en modell för att strata en branschskola för järnvägsteknisk kompetens.
– Modellen ska innehålla en beskrivning av skolans uppdrag, hur samverkan ska ske och hur den ska organiseras och finansieras, berättar Linda Åhlberg, HR strateg på Trafikverket. Hon menar också att det är nödvändigt att hitta lösningar för de systembrister som identifierts och hitta en förvaltning tills dess att en branschskola finns på plats.
– Åtgärderna som vi gör inom ramen för regeringsuppdraget under 2021–2022 kommer att ligga till grund för det fortsatta arbetet från 2023 och framåt. När vissa av åtgärderna väl är genomförda, måste det finnas en förvaltning för dem. Kompetensförsörjning är ett långsiktigt arbete, säger Hans Celander, avslutningsvis.
© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se