Tågen rullar återigen på Ådalsbanan

Under regnovädret den 6-7 september hamnade delar av banvallen vid Västerasby mellan Härnösand och Nyland under vatten och all järnvägstrafik mellan Härnösand och Örnsköldsvik stängdes av.

Nu har Trafikverket spolat trummor och gjort dräneringar så att vattenavrinningen fungerar och på måndagen kan trafiken släppas på igen. När nu banan öppnar så är det med vissa hastighetsnedsättningar.

Trafiken som nu ska börja köra igen, behöver prioriteras då alla tåg inte kan släppas på samtidigt.

Trafikverket har det övergripande ansvaret för att besluta vilka transporter som ska prioriteras, särskilt i situationer där det inte finns plats på banan för alla tåg som vill trafikera.

”Prioriteringarna kan komma att ändras beroende på hur länge ett avbrott varar”

Utgångspunkten är att beslut om vilka transporter som beviljas att trafikera banan sker utifrån hur de bidrar till att upprätthålla samhällets funktionalitet. Trafikverket analyserar tillsammans med MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och företrädare för näringslivet vilka transporter som ska ges prioritet.

För att kunna göra dessa analyser förutsätts att information och inspel från järnvägsföretag och transportköpare kommer in till Trafikverket.

Prioriteringarna kan komma att ändras beroende på hur länge ett avbrott varar.

Järnvägsföretag och andra aktörer får kontinuerlig information via de kanaler som brukar användas, vilket kan inkludera nyhetsbrev, möten, rapporter eller andra kommunikationsvägar. Möten hålls både på nationell och regional nivå, där kapacitetsläget och prioriteringsbeslut diskuteras för att säkerställa att samtliga är välinformerade om rådande förhållanden och beslut.

Sammanfattningsvis är prioriteringsprocessen ett samspel mellan Trafikverket, järnvägsföretag, transportköpare och andra myndigheter.

Här kan du läsa fler nyheter inom infrastruktur

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se