Stora Enso testar världens största ellastbil

Stora Enso driftsätter världens största elektrifierade lastbilsekipage för det publika vägnätet. Det nya och helt unika 94-tons fordonståget är extra betydelsefullt för omställningen till nollutsläpp. Det 33,5 meter långa ekipaget har ett utrymme att lasta 36 procent mer flis än ett vanligt flisekipage. Ekipaget består av en 3-axlig dragbil, 3-axlad flistrailer och 5-axlad flisvagn.

Ett världsunikt flisekipage med hela 36 procent ökad lastförmåga ska markera ett nytt kapitel inom elektrifiering av tunga transporter. Skogsbolaget Stora Enso och transport- och maskinföretaget LBC Frakt i Värmland har tillsammans med lastbilstillverkaren Scania tagit fram ett flisekipage som reducerar koldioxidutsläppen kraftigt.

Ekipaget är en del av elektriska lastbilar som kommer rulla inom Värmlands skogsindustri och ska visa hur elektrifieringen av transportsektorn kan genomföras mer systematiskt.

Enligt preliminära siffror från Trafikverket ökade de svenska utsläppen från vägtrafiken med 18 procent förra året. Nu visar Stora Enso upp fem lastbilsekipage som tillsammans kommer kunna minska utsläppen av koldioxid med drygt 1.000 ton per år. Det blir nu verklighet inom ramen för Skogforsks TREE-projekt där Stora Enso, LBC Frakt Värmland och Scania tillsammans med andra partners blir de första i landet som kan presentera en hel flotta av lastbilar som är konfigurerade på flera sätt.

De fem eldrivna transportfordon som nu rullar ut i området kring Stora Ensos pappersbruk i Skoghall ska visa att den bredare omställningen till elektrifiering av transporter är möjlig samt ta energieffektiviseringen till e ny nivå som tidigare inte varit möjlig med elektrifierade tunga fordon.

”Att hitta fossilfria transportlösningar för skogsindustrins godstransporter gör att det finns en stor potential till utsläppsminskningar”

Inom ramen för TREE-projektet finns sju demonstrationssajter i Sverige. En av dessa finns runt Skoghalls pappersbruk i Värmland där både laddinfrastruktur och fordon testas i samverkan. Totalt testas fem fordon: två fordon för flistransporter, ett skyttelfordon för transporter av kartongrullar mellan bruk och terminal och en eldriven lastbil för att hantera restprodukter. Dessutom testas två elektriska timmerbilsekipage med egen kran.

Det blir de första eldrivna skogsbilarna i Värmland och ska transportera rundvirke med utmanande förutsättningar från skogsbilvägarna i de värmländska skogarna till skogsindustrierna. Stora Ensos bruk i Skoghall kommer att fungera som ett nav i logistiken för samtliga bilar. Att som i detta fall testa både fordon och laddningsstation i samma system är en unik förutsättning för en framtida systemlösning i verklig drift.

En viktig del i att minska utsläppen från godstransporter är att kunna lasta så mycket som möjligt på varje transport. Därför är den nya 94-tonslastbilen extra betydelsefull för omställningen. Det är troligen världens tyngsta och längsta eldrivna lastbil som får gå på publikt vägnät, och den har utrymme att ta med sig 36 procent mer flis än ett vanligt flisekipage. Bilen kommer att köra flistransporter i området runt Skoghall.

– Att hitta fossilfria transportlösningar för skogsindustrins godstransporter gör att det finns en stor potential till utsläppsminskningar och minskad miljöpåverkan, säger Jörgen Olofsson, utvecklingschef transport på Stora Enso Skog i en kommentar till driftsättningen.

Här kan du läsa fler nyheter inom hållbara transporter

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se