I våras hade Volvo CE-återförsäljaren Swecon en masterstudent från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm (KTH) som skrev sitt examensarbete om Swecons verksamhet för renoverade begagnade reservdelar till anläggningsmaskiner. Studien visade på skillnader i miljöpåverkan på upp mot hela 75 till 99 procent jämfört med att nytillverka en reservdel.
Projektet genomfördes av Louise Gabrielsson som arbetat hos Swecon sedan sommaren 2023, parallellt med sina studier, och som sedan i juni vikarierar som hållbarhetschef för Helena Storsten som även var med och handledde arbetet.
Studien tittade på skillnader i miljöpåverkan mellan nya, begagnade och renoverade reservdelar, närmare bestämt på en axel, motor och transmission till en Volvo L120 hjullastare. Metoden som användes, kallad livscykelanalys tar hänsyn till påverkan längs hela värdekedjan, från utvinning av råmaterial till påverkan som uppstår vid avfallshantering.
Insamling av data kom från Volvo CE för nyproduktion, samt från anläggningarna i Torshälla (där uttjänta maskiner demonteras) respektive Haapsalu i Estland (där reservdelar renoveras). Det ingick både besök till anläggningen i Torshälla, samt till Volvo CE:s fabrik i Eskilstuna.
– Det var väldigt lärorikt att se hur det går till i produktionen hos Volvo CE och hur verksamheten i Torshälla bedrivs. Det var ett jättefint samarbete med alla inblandade från Swecon och Volvo. Målet var att kunna ge nya insikter till alla inblandade, berättar Louise.
Förutom att bara studera aspekter som växthusgasutsläpp och påverkan på global uppvärmning, så inkluderade arbetet även påverkan på toxicitet, mineralutvinning och övergödning.
– Ur ett rent koldioxidperspektiv så kan det vara så att det i vissa fall är bättre att skrota en maskin till fördel för en bränsleeffektivare ny maskin, förklarar Håkan Ask, Core Value Leader Sustainability på Volvo CE. Men att uppsatsen även visar flera miljöaspekter man kan ta hänsyn till gav en bättre förståelse för betydelsen av cirkulära affärsflöden.
”Ur ett rent koldioxidperspektiv så kan det vara så att det i vissa fall är bättre att skrota en maskin till fördel för en bränsleeffektivare ny maskin”
För Swecons del var de mest intressanta resultaten att de indikerade på en stor skillnad av miljöpåverkan mellan nya och begagnade eller renoverade reservdelar, för alla miljöaspekter som analyserades.
– För oss är det en bekräftelse på att det vi gör i Torshälla och Haapsalu verkligen är något bra även för miljön, säger Zenona Johansson, chef för begagnade reservdelar på Swecon.
– Jag fick väldigt positiv respons när jag visade resultaten för mina kollegor i Estland. Miljöfrågor blir allt viktigare inom vår industri och för våra kunder så det blir också allt viktigare att vi kan säga att vi gör något bättre, att vi har en affärsmodell som möter dessa behov, säger Veljo Varik, Business Area Manager Service and Spare Parts på Swecon i Estland.
Projektet gav också insikter om hur verksamheten skulle kunna fortsätta förbättras.
– Kanske är det lätt att tro att vi förlorar en stor del av miljönyttan när vi transporterar delar mellan Torshälla och Haapsalu för renovering, men tittar vi på de renoverade delarna så utgör transporten en mindre del av den totala påverkan. Istället utgörs påverkan främst av nya material och avfall vid renoveringen, samt energiförbrukning, beroende på miljöaspekt. För påverkan relaterat till koldioxidutsläpp så utgör energiåtgången på anläggningen i Estland den större delen, på grund av att den estländska elmixen innehåller en del fossil energi från kol och olja. Så där finns en förbättringspotential om vi skulle byta till förnybar energi, berättar Louise Gabrielsson.
– Men ställer vi renoveringen och återbruket i jämförelse med nyproduktion, så är påverkan väldigt liten, så det bästa vi kan göra är egentligen att återbruka och renovera mer.
Här kan du läsa fler nyheter inom bygg och anläggning
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se