Södras nya timmerbil styrs med VR-teknik

En ny timmerbil med en kran som styrs av VR-teknik rullar just nu i Götaland. Det är ett utvecklingsarbete mellan skogsägarföreningen Södra och leverantörerna Exte och Hiab som vill öka säkerheten och samtidigt stärka effektiviteten. Foto: Södra, pressbild.

En ny timmerbil utan kranhytt och styrd med virtual reality rullar just nu i Södra Sverige.  Det är resultatet av ett utvecklingsprojekt mellan skogsägarföreningen Södra och leverantörerna Exte och Hiab för att öka säkerheten och samtidigt öka effektiviteten.

Varje dygn transporterar Södra 50.000 ton timmer och ved till de egna massabruken och sågverken. Det innebär över 1.000 tunga vägtransporter från medlemmarnas skogar, vilket till största del är rundvirke som transporteras på lastbil.

Södras ambition är en arbetsmiljö fri från skador och utvecklingen inom säkerhet drivs bland annat framåt med ny teknik. Därför har Södra nu, i samarbete med timmerbanketillverkaren Exte och Hiab, som tillverkar skogskranar, tagit fram en skogsbil baserad på teknik som ska utesluta flera riskfyllda moment, samtidigt som effektiviteten ökar.

I Södras nya skogsbil styrs kranen med VR-teknik, vilket innebär att lastbilen saknar kranhytt.

Den största förändringen i den nya skogsbilen är att kranhytten saknas och ersatts av en kamera. Kameran är kopplad till VR-teknik, vilket tillåter föraren att styra kranen med hjälp av VR-glasögon. Han behöver därmed inte lämna lastbilshytten, utan kan istället nyttja VR-tekniken för god överblick och samtidigt eliminera riskmoment i arbetsvardagen.

Utöver detta har skogsbilen utrustats med fjärrutlösare av surrningsutrustningen samt fler timmerbankar än på en konventionell timmerbil. Detta ska göra lastningsarbetet snabbare, lastförankringen säkrare och ökar möjligheterna att få med mer virke i varje lass.

Den nya lastbilen körs nu tillsammans med övriga ekipage och de olika projektdelarna kommer utvärderas löpande fram till 2024, där ett av målen är att vidga initiativet. Kunskapen och erfarenhet från projektet kommer bidra till att styra vilka investeringar som görs i Södras egna timmerbilar i framtiden, men också för att driva på den tekniska utvecklingen hos åkerierna som samarbetar med Södra, där det i dag finns cirka 300 timmerbilar.

– Ekipaget kör nu rundved på västkusten med industrin i Värö som slutdestination. Efterhand som vi gör erfarenheter och hypoteser blir bekräftade kommer vi att använda oss den nya tekniken vid framtida inköp, säger Joel Persson, chef för skogsteknik på Södra.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se