Skanska tar vägkontrakt i Norge värt 5,6 miljarder

Kartan visar utvecklingsprojektet E6 Megården-Mørsvikbotn med dess tre byggfaser. Illustration: Statens vägverk

Statens vegvesen (norska Trafikverket) har gett Skanska Norge uppdraget att bygga den första delen av nya E6 genom Sørfold kommun, norr om Fauske i Nordland. Kontraktet med entreprenören är värt 5,6 miljarder. Det framgår av ett pressmeddelande från Statens vegvesen.

Förutom Skanska lämnade även AF Gruppen Norge, samriskföretaget Implenia Norge/Bertelsen & Garpestad och samriskföretaget LNS/Risa och OHLA fyra separata anbud på uppdraget.

– Vi har haft riktig och bra konkurrens med fyra professionella spelare som har lyssnat på våra synpunkter, de har justerat sina erbjudanden och varit aktiva under hela förhandlingen. Det är vi mycket nöjda med, säger projektledaren för Salten-projektet, Steinar Livik, på Statens vegvesen.

Totalt kommer cirka 21,5 kilometer att byggas mellan Megården och Sommerset i Sørfold kommun. Tre tunnlar kommer att byggas, totalt 13,8 km långa. Dessutom kommer 6,9 km väg att byggas i det fria och fyra broar på totalt 800 meter. 

”Hela sträckan E6 Megården–Mørsvikbotn är för närvarande en olycksdrabbad och krävande sträcka för resenärer, särskilt på vintern”

Projektet är den första av tre etapper i det stora projektet E6 Megården-Mørsvikbotn. Hela projektet är cirka 45 kilometer långt. De första 21,5 kilometrarna ska nu byggas. Vägen kommer att byggas som en tvåfilig väg med nio meters vägbredd och en hastighetsbegränsning på 90 km/h. 

– Det är bra att vi nu har fått en stabil aktör för bygget av E6 Megården–Sommerset. Hela sträckan E6 Megården–Mørsvikbotn är för närvarande en olycksdrabbad och krävande sträcka för resenärer, särskilt på vintern. När vägen är avstängd har trafikanterna en 11 timmar lång omväg via Sverige. Detta är därför början på en viktig sträcka för både invånare och företag i regionen, och inte minst för krisberedskapen i Norge, säger samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Skanska kommer att påbörja bygget så snart som möjligt efter att kontraktet är undertecknat, i huvudsak efter sommaren. Den planerade öppningen av den nya vägen är sent 2031.

Här kan du läsa fler nyheter inom vägprojekt

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se