Scania Sveriges återförsäljare satsar nu på närmare 40 publika laddstationer runtom i landet i anslutning till lastbilstillverkarens återförsäljarnätverk. Över 20 av dessa är redan i drift och därmed vill Scania underlätta för kundernas omställning till elektrifierade transporter.
– Scanias ellastbilar för såväl stadstransporter som regionala transporter rullar nu på vägarna och snart lanseras även ellastbilar för fjärrtransporter. En av de stora utmaningarna för att elektrifieringen ska få ordentligt genomslag, inte minst för de längre transporterna, är att infrastrukturen finns på plats, säger Dan Löfgren, nätverksutvecklingsdirektör på Scania Sverige.
Utöver de egenbyggda laddplatserna har Scania dessutom inlett samarbete och partnerskap med andra aktörer i Sverige som tillhandahåller möjligheter att ladda lastbilar med fördelaktiga priser el. Bland dessa är Milence – ett samägt bolag av Traton, Daimler Truck, Volvo Group och Rifil.
”Vi vill på alla vis underlätta övergången till fossilfria transporter och sänka omställningströskeln för landets åkerier”
Genom denna satsning hoppas Scania att man banar väg för kommande fjärrtrafiktransporter med ellastbilar. Detta blir möjligt genom de tyngsta och långväga tranporterna beräknas kunna köras i cirka 4,5 timme och sedan snabbladdas under förarnas obligatoriska rast- och vilopaus på 45 minuter. Lastbilar från Scania med denna kapacitet går för närvrande i trafik i Norge som en förberedelse för en bredare satsning.
– Medan laddningen av lastbilar med kortare räckvidd huvudsakligen kommer att ske vid åkeriernas depåer och, om nödvändigt, vid destinationen är ett heltäckande nätverk av laddplatser längs vägarna avgörande för elektrifieringen av fjärrtransporterna. Dessa står för den största andelen koldioxidutsläpp från lastbilstransporter, säger Dan Löfgren.
För att underlätta laddning i Sverige och övriga Europa erbjuder Scania en kostnadsfri tjänst med laddkort. Transportföretagen får därmed tillgång till förutsägbara energipriser med debitering genom en enda månadsfaktura för samtliga ellastbilar.
– Vi vill på alla vis underlätta övergången till fossilfria transporter och sänka omställningströskeln för landets åkerier, förklarar Dan Löfgren. Genom denna satsning vill vi undanröja de tvivel som kan finnas för att satsa på eldrift.
Scania räknar med att elektrifieringen av fordonsflottan tar rejäla kliv under de närmaste åren och har satt som mål att hälften av nybilsförsäljningen i Europa 2030 ska utgöras av eldrivna lastbilar och bussar.
Här kan du läsa fler nyheter om hållbara transporter
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se