Den 28 augusti är det premiär för den åttonde säsongen av den svenska tv-serien ”Svenska Truckers” på TV3. Programmet fortsätter att visa upp åkeribranschen som ett framtidsyrke. Tack vare serien, som bland annat sponsras av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, ökar antagningarna till förarutbildningarna och serien har sedan start varit en av kanalens populäraste.
I årets säsong kommer det ett flertal nya förare som Emma och Emelie som arbetar med att inspektera fristående tankar, inget för de som inte tycker om trånga utrymmen. Men även gamla favoriter som djurbilsföraren Olivia från Alunda.
I Sverige behövs runt 50.000 nya yrkesförare de närmaste tio åren. En stor utmaning där hela branschen behöver samarbeta för att locka fler till yrket. Nytt för årets säsong är att lastbilstillverkaren Scania kommer med som samarbetspartner, tack vare det kommertittarna följa med bakom kulisserna i när förarna och deras lastbil besöker sina serviceverkstäder.
– Vi befinner oss i en spännande tid i omställningen till en mer hållbar transportsektor, det handlar både om utvecklingen av den traditionella förbränningsmotorn men också om att köra tunga transporter med drivmedel som biogas och el. Just elektrifieringen kommer att växa sig stark i branschen och vi vill här visa upp hur roligt, omväxlande och utmanande det är att jobba i våra serviceverkstäder med framtidens teknik, säger David Källsäter, vd på Scania Sverige.
– Det händer väldigt mycket inom åkerinäringen just nu, inte minst inom miljöområdet med elektrifieringen och hårdare krav från EU bland annat. Det innebär nya utmaningar för alla som verkar inom branschen. Därför känns det bra att få med Scania Sverige som samarbetspartner som kan visa upp hur de jobbar för att utveckla branschen och ta oss ännu närmare en hållbar transportsektor, säger Rickard Gegö, vd för Sveriges Åkeriföretag avslutningsvis.
© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se