Sampo-Rosenlew lanserar ny sexhjulig gallringsskördare

Med den nya 6-hjuliga skördaren HR56 är Sampos utbud av skogsmaskiner numera ganska omfattande. Förutom denbeståndsgående fyrhjuliga skördaren för första gallringar finns det nu även en 8-hjulig slutavverkningsskördare.

Den finska skogsmaskintillverkaren Sampo-Rosenlew lanserar en ny sexhjulig skördare på marknaden. Den nya HR56 har utvecklats utifrån kundernas önskemål om en stabil, kompakt, lätt maskin för gallring och energivedsproduktion till en rimlig totalkostnad .

Ett av kännetecknen för Sampos skogsmaskiner har alltid varit deras lämplighet för gallring av ungskog och energivedsproduktion även på mjuka marker, så den ny modellen är ett naturligt steg i utvecklingen av maskinsortimentet

– Den nya Sampo HR56 har en tomvikt på cirka 13 ton och är baserad på vår bästsäljande fyrhjuliga skördare HR46x, inklusive betydande nya funktioner som förbättrar effektiviteten och produktiviteten, säger Ahti Sormunen, försäljningschef på Sampo-Rosenlew.

En bra grund för utvecklingen av den nya modellen kommer från Estland, där den lokala återförsäljaren redan har byggt ett par sexhjuliga skördare av den fyrhjuliga modellen HR46x i samarbete med Sampos fabrik i Björneborg.

– Det fanns ett behov av en 6-hjulslösning på den baltiska marknaden på grund av terrängegenskaperna, där bärförmågan har sina egna utmaningar och till exempel Estonian Forestry Authority kräver 6-hjuliga maskiner från entreprenörer i vissa avverkningsområden. Goda driftserfarenheter och data för utvecklingen av serieproduktionsmodellen har erhållits från de modifierade maskinerna, säger Jari Karen, chefsdesigner på Sampo Rosenlew.

”Det främre underredet och den låga tyngdpunkten gör maskinen stabil att arbeta med.”

I Sampos produktutveckling gjordes den främre delen av HR46x-skördaren om så att underredesstrukturen kunde anpassas så att maskinen gjordes sexhjulig, medan den bakre delen av maskinen i stort sett är oförändrad.

– Det främre underredet och den låga tyngdpunkten gör maskinen stabil att arbeta med och marktrycket som den sexhjuliga lätta maskinen gör är lågt. En väsentlig sak i den nya maskinmodellen är Logmer-kranen som har en räckvidd på 10 meter och en 31 Nm vridmomentmotor, vilket möjliggör normal radskörd med en kompakt maskin. Däckstorleken på boggin är 710/40-22,5 och på bakaxeln 710/55-26,5. Föraren använder nya reglage och paletter, som nu finns i alla våra skördarmodeller, förklarar Jari Karen.

Den första HR56:an som modifierades i Estland, visades redan på Swedish Forest Expo på Solvalla sommaren 2023. Nu ska den ut på demoturné i Finland. Foto: Per Eriksson

Sampo HR56 skördaren drivs av en 140 kW Agco Power-dieselmotor tillverkad i finska Linnavuori.

– Tack vare avancerad motorstyrningsteknik och optimerad hydraulik ligger bränsleförbrukningen på en låg nivå, cirka nio liter i timmen, berättar Jari Karen.

Enligt Sampo Rosenlew har den nya maskinen väckt intresse på marknaden redan i utvecklingsfasen, och ett halvdussin sexhjulingar har redan sålts och de första serietillverkningsmaskinerna har redan  börjat levereras till slutkunder. 

Den första HR56:an som modifierades i Estland, visades redan på Swedish Forest Expo på Solvalla sommaren 2023.  Nu ska den ut på demoturné i Finland och visades även på den finska maskinmässan Finnmetko som arrangerades i slutet av augusti.

– Förutom den beståndsgående fyrhjuliga skördaren för första gallringar finns det även en 8-hjulig HR86 slutavverkningsskördare. Och det finns tre modeller av skotare: 10-tons FR28, 12-tons FR48 och 14-tons FR68. Och när vi pratar om att avverka på mjukaunderlag passar alla Sampo-maskiner symmetriskt med 900/1000 mm boggiband, säger Jesse Jolkkonen, regional försäljningschef för östra och norra Finland.

Sedan september är det Catrinelunds Gård AB i Sala som är svensk generalagent för Sampo Rosenlews skogsmaskiner.

Här kan du läsa fler nyheter om skogsmaskiner

© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se