Trafikverket och Euro NCAP har testat säkerhetssystemen för tunga lastbilar som kan rädda sju liv per år i Sverige. Sju olika varumärken har testats och betygsatts och de båda svenska lastbilsmärkena ligger i topp. Målet är att höja säkerhetsnivån på lastbilar och ge marknaden ett rankingverktyg att använda vid upphandling.
Initialt fokuserar de utförda testerna på två områden: 1. Säker körning och 2. Krockundvikande. För Säker körning utvärderas förarstödjande system såsom hastighetsassistans och bältespåminnare, men även sikten för föraren, och för Krockundvikande testar man skyddssystem som kurshållning och test av autobroms, både för oskyddade och personbilar.
I första testfasen som precis genomförts har tyngre lastbilar för längre transporter från sju olika tillverkare utvärderats. Volvo och Scania har dessutom valt att även testa ytterligare modeller med lägre hytter, som visar bättre resultat. Testerna har redan gjort skillnad och flera tillverkare av tunga lastbilar har utrustat sina lastbilar med nya säkerhetssystem utöver lagkravsstandard.
”Testerna har redan gjort skillnad och flera tillverkare av tunga lastbilar har utrustat sina lastbilar med nya säkerhetssystem”
– Om alla tunga lastbilar i Sverige hade dessa säkerhetssystem, kan sju liv räddas årligen. Nu finns ett testunderlag som företag kan använda vid upphandling av säkrare lastbilstransporter. För företag som upphandlar lastbilar eller transporter så rekommenderar Trafikverket att ställa krav på en lägstanivå på 4 av 5 stjärnor och den skulle kunnas höjas successivt, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig trafiksäkerhet på Trafikverket. Euro NCAP strävar efter att uppnå högre säkerhetsstandarder genom frivilliga tester och alla tillverkare har redan överträffat lagkraven.
– Vi fortsätter att utveckla tester för tunga lastbilar. Om några år börjar vi premiera system för föraruppmärksamhet och även att lastbilar är ”mjukare” i krockar med bilar och oskyddade trafikanter säger Rikard Fredriksson.
Här kan du läsa fler nyheter inom trafiksäkerhet
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se