
I augusti 2022 lanserade kinesiska Maxus den första eldrivna pickupen på den svenska marknaden. Nu kommer japanska Isuzu med den första elektriska pickupen med fyrhjulsdrift. Isuzu D Max BEV anländer till sommaren och kompletterar det befintliga utbudet.
När Isuzu 2017 erbjöd möjligheten att använda HVO blev detta ett uppskattat alternativ för kunder som vill ha möjlighet att minska sina utsläpp utan att kompromissa med prestanda eller räckvidd. Några år senare, 2021, blev Isuzu först med att utveckla CNG som är ett drivmedelsalternativ för att minska utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser.
Nästa steg i utvecklingen är den helelektriska Isuzu D-Max BEV som blir ett viktigt tillskott för kunder som efterfrågar elektrifierade pickuper utan att kompromissa med prestanda och funktionalitet vilket kännetecknar Isuzus pickuper.
– Helelektriska Isuzu D-Max BEV är designad för att möta kundernas behov och kommer att komplettera vårt befintliga modellutbud samt möta marknadens efterfrågan på en utsläppsfri pickup, säger Per Håkansson, Märkeschef för Isuzu Sverige.
”D-Max BEV kommer möta marknadens efterfrågan på en utsläppsfri pickup.”
Isuzu uppger att man upplever stor efterfrågan på pickuper, särskilt bland kunder som behöver hög dragkraft och kapacitet. Den helelektriska pickupen har samma konstruktion som den dieseldrivna versionen, samt avancerad säkerhetsutrustning.
Isuzu D-MAX BEV visades upp för första gången på Bangkok International Motor Show förra året och har sedan dess skapat stort intresse globalt.
Marknaden har länge efterfrågat en elektrisk arbetslastbil med hög kapacitet och med D-MAX BEV tar Isuzu ett stort steg mot en grönare framtid och sätter en ny standard för elektriska pickuper.
Den elektriska versionen av D-MAX är skräddarsydd för krävande uppgifter och behåller samma specifikationer på 3,5 ton dragkapacitet och 1 ton nyttolast. Bilen uppges vara byggd på en solid ram med avancerade säkerhetssystem och fyrhjulsdrift.
Den slutliga räckvidden är inte fastställd, men grundliga tester i Norge vid normal körning visar att bilen klarar en bra bit över 30 mil.
– Lanseringen av D-Max BEV stärker Isuzus position som innovativ och mångsidig aktör inom pickup-segmentet i Sverige. Den elektriska pickupen Isuzu D-Max BEV förväntas anlända sommaren 2025 och kommer att finnas tillgänglig i två hyttstorlekar med ett pris från 659.000 kronor exklusive moms, skriver Isuzu i ett pressmeddelande.
Här kan du läsa fler nyheter inom hållbara transporter
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se