Volvo FH16 är Europas kraftfullaste lastbil och den kan köras på 100 procent förnybara bränslen. Enligt Volvos tester på väg ska den nya motorn i FH16 uppnå fem procent bättre bränsleekonomi och lägre utsläpp samtidigt som den ger sju procent mer vridmoment
–Volvos helt nya D17-motor i Volvo FH16 har utvecklats för de tyngsta transportuppdragen och vid en jämförelse av Volvo FH16s nya 17 litersmotor med 780 hästkrafter med dess föregångare, adderar den nya lastbilen 7 procent mer vridmoment.
Den nya motorn finns även i nya Volvo FH16 Aero, som ger ännu bätre bränsleekonomi när den kombineras med den aerodynamiska lastbilshytten.
”Den nya D17-motorn är certifierad för att köras på HVO i alla effektklasser”
– Våra ingenjörer har levererat en motor som kombinerar det högsta vridmomentet och effektnivån bland alla europeiska lastbilar, med överlägsen bränsleeffektivitet. Fakta talar för sig själva – mer vridmoment och effekt med betydande bränsle- och CO2-besparingar är ett fantastiskt resultat. Det innebär att våra kunder kan utföra sina uppdrag mer effektivt och med högre produktivitet, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.
Volvos nya 17-liters Euro 6-motor har tre effektnivåer; 600 hästkrafter, 700 hästkrafter och 780 hästkrafter. Vridmomentet har ökats till 3000 Newtonmeter, 3400 Newtonmeter och 3800 Newtonmeter i toppversionen. Växellådan har uppdaterats för att klara de högsta vridmomenten, och växellådans interna effektivitet har förbättrats ytterligare på 3000 Nm- och 3400 Nm-versionerna.
Den nya D17-motorn är certifierad för att köras på HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja) i alla effektklasser. Versionen på 700 hästkrafter är också certifierad för att köras på 100 procent biodiesel (B100).
Volvo FH16 och FH16 Aero med den helt nya D17-motorn kan beställas redan nu och sedan halvårsskiftet är produktionen i full gång.
Här kan du läsa fler nyheter om lastbilar
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se