Toyota lanserar Proace Max, en stor och mångsidig transportbil som inledningsvis kommer i fem olika karossutföranden i Sverige med två olika hjulbaser och tre olika längder och höjder att välja på.
Till en början erbjuds Proace Max med enkelhytt men under första halvåret 2025 kommer även dubbelhytt och olika typer av flakbilar. Därtill även en chassibil avsedd för olika typer av påbyggnationer.
I den största varianten (L4H3) eldrivna Toyota Proace Max Electric är lastkapaciteten 17 kubikmeter och lastning och åtkomst förenklas tack vare fullhöjdsdörrrar och en fyrkantig öppning med en låg tröskel. Bakdörrrarna kan öppnas 270 grader vilket ska underlätta i-och urlastning.
Enligt Toyota är den utrustas med den senaste batterielektriska tekniken som ger den en räckvidd på upp till 42 mil. Att ladda batteriet till 80 procent med snabbladdningsystem tar cirka 55 minuter.
Två dieseldrivlinor på 140 respektive 180 hästkrafter kommer också att finnas tillgängliga, både med manuell och automatisk växellåda. Priserna för nya Proace Max börjar på 442.900 kronor exklusive moms för dieselvarianten och från 689.900 exklusive moms för den batterielektriska versionen.
”Att ladda batteriet till 80 procent med snabbladdningsystem tar cirka 55 minuter”
Proace- och Proace City-fordonen har uppdaterats exteriört och samtidigt utrustats med den senaste tekniken genom hela modellprogrammet. Proace skåpbil kommer med en effektiv batterielektrisk drivlina som ger en räckvidd på upp till 35 mil. Modellen har en lastkapacitet på maximalt 6,6 kubikmeter och en lastförmåga på 1.200 kilo.
Proace City uppges vara ledande i sin klass när det gäller last- och passagerarutrymme. Skåpbilen är smart utformad för att rymma 4,4 kubikmeter och har en lastkapacitet på upp till cirka 800 kilo, beroende på drivlina.
Toyotas transportbilssortiment utökas även med nya pickupen Hilux mildhybrid. Utrustad med ett 48 voltssystem som bidrar till både minskad bränseförbrukning och förbättrad körprestanda.
Precis som Toyotas fullhybridelektriska system, laddas det nya batteriet under bromsning och regenererar bromsenergi som annars skulle gå förlorad, samtidigt som det tillför ytterligare bromskraft. När det är laddat skickar batteriet upp till 16 hästkrafter effekt och 65 Nm vridmoment genom motorgeneratorn till motorn för att förbättra acceleration, kraft och effektivitet.
I kombination med motorgeneratorn producerar den Euro 6 godkända 2,8-liters dieselmotorn 204 hästkrafter vid 3 400 varv per minut och 500 newtonmeter i vridmoment mellan 1 600 och 2 800 rpm. Motorn är i övrigt kompatibel med HVO100 diesel.
Körbarheten offroad har förbättrats genom mjukare acceleration vid körning i ojämn terräng och regenerativ bromsning i nedförsbackar. Körförbättringarna kommer utan kompromisser när det gäller dragvikt och lastkapacitet, som förblir på utomordentliga 3 500 kg respektive 1 000 kg. Bilen kommer finnas tillgänglig under våren 2025.
Här kan du läsa fler nyheter om lastbilar
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se