Nya snabbladdare för eldrivna grävmaskiner till Hagastaden

Johan Löf och Robin Andersson från Hagastadens entreprenör laddar grävmaskinerna. Foto: Märit Wikström Stockholms stad

Sedan tidigare finns det snabbladdare för eldrivna person- och lastbilar samt för elmotorer inom industrin. Däremot är det ännu så länge ovanligt i bygg- och anläggningsbranschen. 

Som ett led i Stockholms stads gröna omställning har snabbladdning för elektriska anläggningsmaskiner nu installerats i stadsutvecklingsprojektet Hagastaden, som ligger i Stockholms norra del mot gränsen till Solna.

Tre laddstolpar med kapacitet på 300 kW per stolpe och en 600 kW kraftenhet används i stadsutvecklingsprojektet i Hagastaden. Den nyinstallerade lnfrastrukturen ger möjlighet för entreprenadmaskiner att snabbladda i närheten av byggarbetsplatsen, vilket ännu så länge är mycket ovanligt.

”Genom att staden investerar i laddinfrastruktur kan entreprenörer våga satsa på inköp av eldrivna anläggningsmaskiner”

– Det hänger samman med att det finns relativt få gräv- eller andra större entreprenadmaskiner på den svenska marknaden. Det är något vi vill ändra på, säger Karl Jonasson Collberg, entreprenadupphandlare exploateringskontoret Stockholms stad.

Det tar drygt 3 timmar att ladda en 16 tons elgrävmaskin från 0 till 100 procent med 120 kilowatts effekt. Hur länge laddningen räcker beror dels på vilken typ av arbete grävmaskinen utför och årstid. I Hagastaden används grävmaskinerna i finplaneringsarbete vilket innebär att de inte är igång hela arbetsdagen och sensommartemperaturer gör att en laddning räcker för två dagars arbete. Vid låga temperaturer och oavbruten körning räcker batteriet kortare tid. Batteriet väger 4 ton och fungerar som motvikt.

En annan positiv sak är att maskinerna står färdigladdade på morgonen att tas i bruk och man slipper hanteringen av bränsle. Eldriften är utan avgaser, minskar klimatutsläppen och bullrar avsevärt mindre.

Andra konkreta exempel på omställning inom entreprenadsektorn i Stockholm är kvarteret Persikan på Södermalm som idag drivs som ett helt emissionsfritt byggprojekt, delvis med hjälp av eldrivna maskiner, och Slakthusområdet där staden ställer krav på en fossilfri entreprenad.  Stockholms stad arbetar för ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm 2040, där stadens organisation ska vara fossilfri 2030.

– Stockholms stad är en del av den gröna omställningen. Genom att staden investerar i laddinfrastruktur kan entreprenörer våga satsa på inköp av eldrivna entreprenadfordon, säger Karl Jonasson Collberg, avslutningsvis.

Här kan du läsa fler nyheter inom bygg- och anläggning

© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se