Mecalac lanserar nu ett helt nytt sortiment med järnvägsmaskiner som man valt att kalla MRail-serien. Serien består av fyra modeller.
Två av de nya maskinerna är bandburna och väger 10 respektive 13 ton. De två andra maskinerna är hjulburna och kommer i storlekarna 15 och 21 ton.
Enligt ett pressmeddelande är Mecalac nu starkt positionerade på marknaden för spårgående maskiner och inrättat en ny division för järnvägsmaskinerna, från forskning och utveckling till produkt- och säljstöd.
De bandburna spårgående maskinerna 106MRail och 136MRail bygger på Mecalacs MCR-koncept. Detta koncept är en kombination av en kompakt lastmaskin och en grävmaskin vilket drar fördelarna av lastmaskinens produktivitet till fördelarna med en runtomsvängande grävmaskin. Det kompakta formatet gör de lämpliga för arbeten i tunnlar och i trånga utrymmen.
106MRail är den minsta maskinen i MRail-serien. Den har tvådelad bom med förskjutning som standard och är mycket kompakt.
136MRail väger 13 ton och uppges vara utrustad med de högsta säkerhetsfunktionerna och kan utrustas med ett pneumatiskt system för järnvägsvagnar.
Hjulgrävarna 156MRail och 216MRail är baserade på MWR-koncepet.
156MRail väger 15 ton och uppges vara lämplig i stadsnära järnväg, tunnelbanor och privata spår. Det är en medelstor maskin som ska uppfylla kraven för järnvägstillämpningar utan dyra och komplexa system.
216MRail är den starkaste maskinen i den nya spårgående serien och är kompatibel med EN15746-förordningen som är den strängaste regleringen för järnvägssegmentet. Den har alla nödvändiga säkerhetsfunktioner och det pneumatiska systemet för järnvägsvagnar.
Enligt Mecalac kan man nu erbjuda lösningar som kommer att revolutionera marknaden för grävmaskiner på järnväg och förändra användarnas vardag.
De nya maskinerna kommer premiärvisas på den internationella järnvägsmässan IAF som kommer arrangeras i Münster i Tyskland den 31 maj till 2 juni nästa år.
© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se