Nya hjullastare från Caterpillar

Caterpillar uppdaterar nu företagets hjullastare och först ut är 980, 980XE och 982 och 982XE. De hybriddrivna XE-modellerna uppges öka bränsleeffektiviteten med 35 procent och sänker koldioxidutsläppen med upp till 20 procent.

Nu lanseras Caterpillars nya generation hjullastare. Först ut är 980, 980XE samt Cat 982 och 982XE. Enligt Caterpillars generalagent Zeppelin förbättrar de hybriddrivna XE-modellerna bränsleeffektiviteten upp till 35 procent samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med 20 procent.

Caterpillars XE-modeller står för Caterpillars egen hybridteknologi. Tekniken bygger på en steglös transmission som utformats och tillverkas av Caterpillar.

980XE och 982XE har ett steglöst variabelt parallelldrivningssystem där det kombineras en mekanisk direktkoppling från motorn till hjulen med en Hystat-variator. Tack vare djupgående systemintegrering med den steglösa transmissionen, den steg V-godkända dieselmotorn samt maskinens hydraulik och kylsystem förbättras bränsleeffektivitet med upp till 35 procent genom att motorvarvtalet sänks med hög dragkraft.

Hjullastarna har även funktioner för finreglering av dragkraften och virtuella växlar som gör att förarna enkelt känner igen sig och kan skifta från körning av traditionella powershift-maskiner. Även ljudnivån sänks tack vare hybridtekniken.

De nya hjullastarna har Cat Payload-system med Assist som standard på alla lastare i 980- och 982-serien. Enligt Zeppelin ger Cat Payload exakt vägning av skopans nyttolast. Den nya tekniken innefattar bland annat funktioner för låg lyftvikt och manuell tippning.

Som tillval finns Cat Advanced Payload vilket innebär att systemet utökas med funktionerna Lists-Management, Multitask- & Manual-Add Modes och Tip-off assist. Systemet är kompatibelt med vägningsprogramvara från tredje part och kan trådlöst interagera med maskinen under vägningsprocesser med hjälp av tillvalsfunktionen Dispatch-for-Loading.

Den nya Cat Autodig-funktionen med automatisk inställning av däcken ger en korrekt lastteknik, minskar slirning och förkortar lastningstider. Den kan automatisera skoplastningscykeln och ge konsekvent hög skopfyllning för upp till 10 procent högre produktivitet.

Det uppges vara enkelt att stiga i och ur den nya förarhytten tack vare den breda dörren och ledstänger för extra stabilitet. Det nya, justerbara fjädrande sätet kommer i de tre versionerna Comfort, Deluxe och Premium, där det finns möjlighet att välja till uppvärmda samt uppvärmda och nedkylda alternativ för högre komfort.

Lastarnas nya instrumentpaneler och högupplösta pekskärmar har intuitiva och användarvänliga reglage. Det sätesmonterade styrsystemet med joystick ger kontroll över maskinerna med minimala armrörelser. En konventionell ratt är även tillgänglig för 980-modellen.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se