Ny generation lastbilar från MAN

Efter fem års utvecklingsarbete      kunde MAN:s vd Joakim Drees avtäcke den nya generationen lastbilar. Det är 20 år sedan som MAN sist lanserade en helt ny lastbilsgeneration.	     Avtäckningen skedde vid ett stort event i spanska Bilbau.
Efter fem års utvecklingsarbete kunde MAN:s vd Joakim Drees avtäcke den nya generationen lastbilar. Det är 20 år sedan som MAN sist lanserade en helt ny lastbilsgeneration. Avtäckningen skedde vid ett stort event i spanska Bilbau.

För första gången på 20 år introducerar MAN en nyutvecklad lastbilsgeneration. Den nya lastbilsgenerationen markerar utvecklingen av att MAN går från att vara en fordonstillverkare till en komplett leverantör av intelligenta och hållbara transportlösningar.

Det är i första hand förarmiljön som fått en stor uppgradering med en helt ny hyttinteriör och bättre komfort för förarna. Det finns inget som inte noggrant utvärderats. Så många som 300 förare har deltagit och bidragit till processen för att säkerställa en så bra vardag som möjligt för dem som tillbringar större delen av dagen i hytten.

Med en bränslebesparing på upp till 8 procent uppnår den nya lastbilsgenerationen från MAN även betydande minskning av koldioxidutsläppen.

Den nya generationen har även fått en svänghjälps-assistent som ska förhindra allvarliga olyckor i stadsmiljö. Körfältsassistansen varnar föraren för fordon utanför det egna körfältet.

Den nya generationen i flaggskeppsmodellen MAN TGX har som tidigare ett urval av tre motorserier som finns i en rad olika effekter: D38 som utvecklar upp till 640 hästkrafter, D26 som finns från 430 till 510 hästkrafter samt D15 som finns från 330 till 400 hästkrafter.

Förutom som dragbil med en klassisk axelkonfiguration 4×2 eller 6×2 finns den som chassi 6×4 och 8×4. Dragbilarna kan även levereras med MAN Hydrodrive, den hydrostatiska framaxeldrivningen. Med denna mångfald av alternativ täcker MAN TGX ett intervall från 18 till 41 tons bruttovikt. För tunga tillämpningar är en 250 tons bruttotågvikt möjlig.

Den nya generationen TGS kommer levereras med  D26 och D15-motorn som täcker ett effektområde från 330 till 510 hästkrafter. Bland axelkonfigurationerna finns ett stort urval urval inklusive allhjulsdrivna versioner som 4×4, 6×6 och 8×8. De kan även levereras med Hydrodrive.

De lätta och medeltunga modellerna i den nya generationen representeras av TGL och TGM och finns med fyra nya smala hytter; korta, långa, höga med säng och som manskapshytt. Med sin 4-cylindriga version av D08 motorn täcker TGL-modellen ett intervall från 7,5 till 12 tons bruttovikt. Motorerna finns i effektlägen från 160 till 200 hästkrafter. Om det inte skulle räcka kan TGL även utrustas med en 6-cylindrig D08-motor på 250 hästkrafter.

Det är också den grundläggande motorn för nya TGM-serien som kan fås med 320 hästkrafters motor på sex cylindrar.

Tonnageområdet för den nya MAN TGM sträcker sig från 12, 15, 18 och 26 tons bruttovikt. TGL finns tillgänglig som 4×2 medans TGM även kommer finnas med axelkonfiguration som 6×2, 6×4 och 4×4.

MAN erbjuder åtta olika hytter i den nya lastbilsgenerationen. De största hytterna är benämnda GX, GM och GN. Med en yttre bredd på 2,44 meter är GX och GM lämpade för långa transporter och finns med goda förvaringsutrymmen.

GN-hytten har samma komfortnivå som GX och GM, men är något lägre.

Den nya FN-hytten uppges också ha gott om förvaringsutrymme och finns i ett lägre utförande.

Som tidigare kommer NN-hytten att bli den vanligaste hytten på anläggningsbilar och liknande. Det är en kompakt hytt med en längd på 1,88 meter.

Den nya generationen MAN TGL och TGM-serien inkluderar CC-hytten med en en ytterbredd på 2,24 meter och ytterlängden 1,62 meter. Trots den kompakta designen ska den erbjuda samma komfort som de andra hytterna i den nya lastbilsgenerationen. Manskapshytten är i första hand avsedd för brandbilar och liknande.

© Anläggningsvärlden 2020.
info@anlaggningsvarlden.se

Den nya MAN TGS-serien börjar på 18 ton bruttovikt och finns som två-, tre- och fyraxlade modeller.
Den nya MAN TGS-serien börjar på 18 ton bruttovikt och finns som två-, tre- och fyraxlade modeller.
Med den nya lastbilsgeneration fokuserar MAN på fyra kärnämnen; föraren på arbetsplatsen, fordonets effektivitet, dess pålitliga användbarhet och det parnerskapet med kunderna.
Med den nya lastbilsgeneration fokuserar MAN på fyra kärnämnen; föraren på arbetsplatsen, fordonets effektivitet, dess pålitliga användbarhet och det parnerskapet med kunderna.
Instrumentpanelen i den nya MAN NN hytten är inriktad på föraren.
Instrumentpanelen i den nya MAN NN hytten är inriktad på föraren.