Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består framför allt av muddingsåtgärder i Luleås farleder och nu påbörjas arbetet.
I mitten av juni undertecknade Sjöfartsverket och Luleå Hamn kontrakt med Malmporten Dredging Contractors som är den första entreprenören som ska genomföra muddringsarbeten i projekt Malmporten. Sedan dess har Sjöfartsverket informationsmöten med intressenter, allmänheten och verksamhetsutövare. Nu är det dags att påbörja själva muddringsarbetet.
– Efter många års planering och förberedelser känns det väldigt bra att vi nu kan påbörja arbetet på riktigt. Det är ett viktigt projekt och vi känner en stolthet för att nu kunna köra i gång, säger Max Bjurström, projektledare på Sjöfartsverket.
”När projektet väl är klart har vi en ny djuphamn som har förutsättningar att ta emot fler och större fartyg”
Under slutet av juni och början av juli har förberedelser pågått inför att arbetet ska dra i gång. Under början av juli startade muddringen i hamnområdet med hjälp av mudderverken Optimus och Kahamari 2. Några dagar senare påbörjades muddringen i Sandgrönnleden av Magnor, ett av världens största mudderverk. Inom kort kommer även Simson, som är nästan lika stor som Magnor, att ansluta till Sandgrönnleden. Muddringsarbetet planeras att pågå fram till isläggningen i oktober-november.
– När projektet väl är klart har vi en ny djuphamn som har förutsättningar att ta emot fler och större fartyg. Med tanke på de stora industrietableringarna som pågår just nu är det glädjande att vi är i gång med arbetet, säger Linda Wikman, projektledare på Luleå Hamn.
Här kan du läsa fler nyheter inom bygg och anläggning
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se