Nissan Interstar lanseras med eldrift

Nya Nissan Interstar introduceras för första gången med en 100 procent elektrisk drivlina. Den kommer med en räckvidd på 46 mil och ett brett utbud av olika karossvarianter. En dieselversion kommer lanseras senare.

Nu lanseras helt nya Nissan Interstar och för första gången med en 100 procent elektrisk drivlina.Den nya transportbilen har en räckvidd på 46 mil och erbjuds med ett brett urval av olika karossvarianter. Uppgraderad säkerhetsutrustning ger dessutom höga betyg hos Euro Ncap.

Det är Nissans första stora transportbil som erbjuds med en helt elektrisk drivlina. Dieselversionerna kommer lanseras i ett senare skede.

Interstar kommer med en fabriksgaranti på 5 år eller 160.000 kilometer för såväl de eldrivna som dieselversionerna. Helt eldrivna Interstar-e omfattas dessutom av 8 års batterikapacitetsgaranti.

Modellprogrammet kommer att omfatta en lång rad av kundanpassade karossanpassningar och påbyggnationer från fabrik med allt från olika flak- och skåplösningar, byggda på våra kommande chassiversioner, till skåpbilar i en rad olika konfigurationer.

Nissan kommer att elektifiera alla segment inom transportbilssortimentet till 2027. Den elektriska modellen av den stora transportbilen kommer med ett batteri på 87 kWh ger en räckvidd på upp till 46 mil och DC snabbladdning (130 kW) ger upp till 25,2 mil räckvidd på endast 30 minuter. Interstar-e är dessutom standardutrustad med 22 kW trefas ombordladdare.

”Nissan kommer att elektifiera alla segment inom transportbilssortimentet till 2027”

Längre fram kommer Nissan Interstar erbjudas med en dieselmotor som ger upp till 170 hästkrafter och 380 Newtonmeter. Den uppdaterade dieselmotorn uppges ha en minskad snittförbrukning med 1,5 liter/100 km jämfört med det tidigare generationen och uppvisar en förbrukning på 0,74 liter per mil vid balndad körning. Kunderna kommer kunna välja mellan en 6-växlad manuell växellåda och en helt nyutvecklad 9-stegad automatlåda.

Både diesel- och eldrivna versionerna uppges vara klassledande gällande aerodynamik, med 20 procent minskat luftmotstånd (cW-värde), vilket bidrar till den lägre förbrukningen och förlängda räckvidden. Nya generationen Interstar har även 40 mm bredare sidoskjutdörrar och 100 mm längre lastutrymme än tidigare. Lastkapaciteten är upp till cirka 1.600 kg för EV-versionen, medan dragkapaciteten är 2.000 kg. Dieselversionerna har en dragkapacitet om 2.500 kg.

Interiören i nya Nissan Interstar har uppgraderats med möjlighet att ansluta både Apple CarPlay och Android Auto. Bilen har eluppvärmda säten samt eluppvärmd vindruta. Nya Interstar uppvisar också förbättrad manöverbarhet och har en minskad svängradie med 1,5 meter jämfört med den tidigare generationen.

En annan nyhet är det innovativa 1-box bromssystemet. Detta elektroniskt styrda hydrauliska system uppges spara vikt, förbättrar bromskraften och ger användarna konsekvent bromsförmåga oavsett last. Bromssystemet höjer även effektiviteten på EV-versionerna genom förbättrad bromskraftregenerering som skickar tillbaka ström till batteriet.

Priset på Nissan Interstar EV börjar på 663.565 kronor exkl. moms (829.456 kronor inkl. moms)

Här kan du läsa fler nyheter inom transportbilar.

© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se