Miljökrav kräver mer kunskap för en längre livslängd för asfalt

Statens vegvesen (Norska Tafikverket) har anlitat forskningsinstitutet Sintef för att utveckla testmetoder för nya biogena bindemedel i asfalt. Man kommer att uppdatera kraven för bindemedel i asfaltentreprenader inför nästa år. Foto Statens vegvesen, pressbild.

Forskningsinstitutet Sintef kommer att bistå Statens vegvesen (Norska Trafikverket)med att hitta testmetoder och bidra till att sätta korrekta dokumentationskrav för biogena bindemedel i asfalt.

Statens vegvesen har minskat klimatutsläppen från asfalt med 55 procent sedan 2020 och fortsätter sitt arbete med att göra asfalt mer klimatvänlig – bland annat genom att säkerställa kvalitet som ger längre livslängd.

Statens vegvesen väger även koldioxidutsläpp mot pris vid tilldelning av asfaltkontrakt. Detta har lett till att många leverantörer har ersatt delar av den traditionella bitumenen, (råolja) med biogena bindemedel.

– Vi behöver utveckla metoder som vi kan använda för att testa egenskaper som kvalitet, livslängd, hälsoeffekter och återvinningsbarhet. Våra testmetoder är anpassade till traditionell bitumen. Nu när nya typer av biogena material dyker upp är det viktigt att ha god kontroll över de nya produkterna. Därför behöver vi nu hitta rätt metoder för att titta närmare på egenskaperna hos dessa. Det är detta arbete som Sintef nu kommer att hjälpa oss med, säger Thor Asbjørn Lunaas, teknisk koordinator för asfalt på Statens vegvesen.

”Vi behöver utveckla metoder som vi kan använda för att testa egenskaper som kvalitet, livslängd, hälsoeffekter och återvinningsbarhet”

– Sintef kommer bland annat att genomföra en kartläggning av de egenskaper som uppnås genom att använda olika typer av biogena bindemedel i asfalt. Det är också viktigt för oss att få mer kunskap om hur hög andel biogena bindemedel som kan tillsättas utan att kompromissa med asfaltens egenskaper och de krav vi ställer, säger Thor Asbjørn Lunaas och tillägger:  

– Vi kommer att uppdatera kraven för bindemedel i asfaltentreprenader inför nästa år och sedan måste vi överväga om vi ska sätta en gräns för hur mycket biogent bindemedel som får blandas in.

Den uppskattade kostnaden för uppdraget är 1,3 miljoner norska kronor. Statens vegvesen har som mål att minska utsläppen av växthusgaser från asfaltentreprenader med 70 procent till 2030. Ungefär 600.000 ton asfalt läggs ut på det nationella vägnätet årligen.

Här kan du läsa fler nyheter om vägarbeten

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se