Maskintillverkarna är i full gång med att byta från steg IV- till steg V-motorer för att kunna uppfylla de senaste miljökraven för låga utsläpp. Danska Hydrema nöjer sig inte med att endast optimera miljöaspekterna. Fabriken tar tillfället att göra en grundlig uppgradering av hela hjulgrävarserien, som inte bara får fler hästkrafter och ökat vridmoment utan även den nya, avancerade Hydrema Telematics som standard.
Uppgraderingen gäller hela MX-hjulgrävarserien, som består av modellerna MX14, 16, 17 och 18, som sträcker sig från 14 till 19 ton. Samt de två specialmaskinerna med rälshjul för användning på järnväg, MX16 Rail och MX20 Rail. Maskinerna är utrustade med den senaste Cummins Stage V-motorn med 175 hästkrafter, som helt och fullt uppfyller de senaste utsläppskraven. Avgaserna behandlas i två katalysatorer och partikelfilter i en kompakt enhet.
De nya motorerna har ett maximalt vridmoment på hela 780 Nm. Det är 15 procent mer än föregående generation.
– Således har vi 780Nm tillgängliga vid 1 500 rpm, så att nästan alla arbetsuppgifter kan utföras med minsta möjliga bränsleförbrukning och lägsta möjliga ljudnivå. Hjulgrävare är kända för att använda många olika arbetsredskap. Därför är hög motoreffekt och branschens högsta hydrauliska effekt på upp till 407 l/min avgörande. Det stora kraftöverskottet gör det möjligt för Hydremas hjulgrävare att utföra även krävande arbetsfunktioner vid låga varvtal. Detta ger dem en speciell position bland de kompakta hjulgrävarna, säger Hydremas utvecklingschef Thorkil K. Iversen.
MX-hjulgrävarserie är inte minst populär som kompakta stadsmaskiner som kör effektivt mellan olika arbetsplatser. Transporthastigheten är upp till 35 km/h, där den ökade motoreffekten kommer till sin rätt vid körning på vägar och i kuperad terräng.
Hydrema har introducerat en elektroniskt reglerad drivmotor med en automatisk retarder. Tillsammans med ny, uppdaterad effektreglering och farthållare säkerställer den optimal prestanda och komfort under körning.
Hydremas hjulgrävare har länge haft en separat hydrostatisk krets för sväng-funktionen med en separat hydraulpump. Detta gör det möjligt att regenerera svängbromsenergin och gör att sväng-funktionen är helt oberoende av andra grävfunktioner.
– Det säkerställer högre effektivitet, bättre bränsleekonomi och smidiga följsamma rörelser när man använder flera funktioner samtidigt, säger Thorkil K. Iversen.
Hydremas ingenjörer har vidareutvecklat sväng-funktionen för bekvämare och smidigare körning. Vinkelsensorer på hytten och en ny programvara anpassar ständigt systemets hydraulik och bromsfunktion till alla belastningar.
– Vi har förfinat svängbromsen för att säkerställa bättre start av svängrörelsen i sluttningar. Vi har valt att kalla den steglösa övergången från automatisk svängbroms till aktiv svängning av överbyggnaden ”Soft-Start”, säger Thorkil K. Iversen.
För de nya G-modellerna är ett omfattande utrustningsprogram standard. Detta inkluderar den automatiska huvudströmbrytaren, instegslampor som gör in- och urstigning i hytten säkrare, två extra hydrauliska kretsar för redskap och 4st LED-arbetsbelysningar på hytten med Hydremas välkända belysningsdesign.
Den uppdaterade hytten som Hydrema lanserade förra året fortsätter i G-serien. Hytten har bland annat multi-justerbara armstöd och dubbla USB-kontakter för laddning. Som standard har G-modellerna även utökade inställningsalternativ i det integrerade tiltrotator-systemet och för redskapens arbetshydraulik.
En extra nyhet är att den nyutvecklade Hydrema Telematics ingår som standard i den nya MX G-serien. Det avancerade Telematics-systemet samlar kontinuerligt in data om maskinens motor, transmission, hydraulik och andra viktiga delar. Informationen om bland annat temperaturer, oljetryck, bränsleförbrukning och aktuell bränslenivå samlas in och visas i webbportalen eller på operatörens telefon. Systemet samlar även in eventuella felkoder för att säkerställa att service och reparationer kan utföras så exakt och effektivt som möjligt.
– Maskinens programvara kan även fjärruppdateras via GSM-nätverket, vilket sparar in på behovet av ett fysiskt besök av Hydremas servicepersonal. Alla dessa funktioner är till för att garantera maskinägaren kortast möjliga driftstoppstid och mest effektiva drift. Naturligtvis har vi mycket höga förväntningar på det helt nya Telematics-systemet, säger Thorkil K. Iversen.
Förutom standardutrustningen erbjuder Hydrema även ett brett utbud av olika tillbehör för de nya maskinerna i G-serien. Bland dem finns 7st extra LED-arbetsbelysningar och intelligent centralsmörjning som justerar smörjmängden efter arbetsförhållandena. En 360-graders kamera kan väljas till för att öka säkerheten runt maskinen.
– Vi vet att många kör med en kärra efter hjulgrävaren. Därför kan vi även installera ett tvåkretssystem för vagn-bromsen som tillval, säger Thorkild K. Iversen.
© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se