
Mählers app för styrsystemet MC3 blir tillgänglig via Volvo Connect. Enklare fjärrsupport och ökad kontroll – direkt i lastbilens digitala nav utlovas.
Plogtillverkaren lanserar en, sedan länge efterlängtad funktion för lastbilsförare, som använder Mählers styrsystem MC3 i Volvolastbilar. Mähler MC3-appen kommer att finnas tillgänglig via Volvo Connect, Volvokoncernens digitala plattform för fordons- och flotthantering. Det innebär att förare och transportföretag kommer att kunna komma åt Mählers funktioner via samma skärm och system som de redan använder för fordonets andra digitala tjänster.
Volvo Connect erbjuder bland annat positionering i realtid, fordonsstatus, servicehistorik och miljödata. När Mählers MC3-funktioner görs tillgängliga via denna plattform får användaren en mer omfattande digital översikt över både fordon och redskap.
– Att kunna erbjuda våra kunder en sömlös koppling mellan MC3 och Volvo Connect ligger helt i linje med vårt mål att göra arbetet enklare och effektivare för föraren. Vi är stolta över att vara en del av Volvos digitala ekosystem”, säger Pontus Jonasson vd på Mählers.
”Det handlar om att möjliggöra snabb hjälp vid behov – utan att föraren behöver leta efter rätt app eller kontaktväg”
Via fordonets originaldisplay får föraren en visuell översikt över Mählers funktioner som frontplog, sidoplog, nivelleringsblad, samt tippfunktioner för bil och släpvagn. Den visuella presentationen gör det enklare att lära sig och använda plogsystemet, särskilt för nya förare, skriver Mählers.
”Öga- och handkontakt, visuell kontakt, är oöverträffad när det gäller att lära sig ny teknik. Nu när MC3-funktionerna kan nås via Volvo Connect blir det enklare för nya förare att bekanta sig med hur styrsystemet fungerar, säger Pontus Jonasson.
Tillgängligheten av MC3-appen via Volvo Connect ger också tillgång till Mählers AI-baserade support. Denna funktion används flitigt, särskilt under vintermånaderna, och gör det möjligt att felsöka eller optimera systemet när som helst på dygnet.
– Det handlar om att ge snabb hjälp när det behövs, utan att föraren behöver leta efter rätt app eller kontaktpunkt, säger Pontus Jonasson.
– Ju mer tillgänglig och aggregerad informationen är, desto bättre beslut kan föraren fatta, både omedelbart och på lång sikt.
Se Mählers film om hur MC3-funktionerna nås via Volvo Connect:
Här kan du läsa fler nyheter inom halkbekämpning
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se
