
Den första delen av miljardprojektet E45 Kløfta-projektet i Norge är ute på marknaden. Projektet har en smart morot för locka entreprenörerna att minska klimatutsläppen som innebär att Statens Vegvesten (norska Trafikverket) betalar för elen som används för att ladda de eldrivna lastbilar och anläggningsmaskiner som används vid bygget.
Projektet är uppdelat i tre kontrakt. Det första konstraktet som utannonseras i riktning mot Alta, dv.s. norr om projektområdet. Det är ett kontrakt med en anbudsfrist den 2 december 2025, och projketet kommer genomförs modellbaserat. Bland annat kommer 1,1 kilometer väg att byggas i det fria med en vägbredd på nio meter och en hastighetsgräns på 90 km/h.
En större massdepå kommer att etableras för placering av överskottsmassor norr om projektområdet och en tillfartsbro kommer byggas till tunnelområdet. Byggfas 2 är den 4,2 kilometer långa tunneln och den 2,3 kilometer långa vägen i det fria med en hastighetsbegränsning på 90 km/h. Medan del 3 är byggandet av den 150 meter långa Eibyelvabron. En lådbro i stål eller betong med tre spann. Del 2 och 3 förbereds nu för anbudsförfarande.
Stortinget har beslutat att 30 procent av kostnaden för vägprojekt som byggs av Statens vegvesen ska kopplas till klimat- och miljöåtgärder. Eftersom detta vanligtvis är svårt att uppnå genom konkurrensutsatta krav har klimat- och miljöåtgärderna i detta projekt inkluderats som obligatoriska krav som entreprenören måste leverera för att vinna kontraktet. Från och med den 20 augusti 2026 ska all masstransport och masshantering inom byggområdet och till deponin vara utsläppsfri.
– Vi tvingar därmed de som vinner våra kontrakt att tillhandahålla ellastbilar eller annan dedikerad utrustning för utsläppsfria transporter, säger projektledaren på Statens vegvesen, Stig Roger Thomassen.
”Vi betalar till och med för elen som används för att transportera materialen under byggperioden”
Tidsfristen för att ha utrustningen på plats sätts en tid in i byggperioden för att ge entreprenörerna tid att anskaffa rätt utrustning. Tidsfristen är dock absolut och kan inte förhandlas fram.
– Om kravet inte är uppfyllt senast den 20 augusti kommer all masstransport och masshantering att stoppas.
Dessutom måste alla persontransportfordon och alla transportbilar under 3,5 ton som används inom anläggningen vara utsläppsfria. I Del 1 kommer upp till 130.000 kubikmeter massa att flyttas och i Del 2 med tunneldrift kommer cirka en miljon kubikmeter att flyttas.
Statens vegvesen har redan låtit dra ut högspänningskablar till byggområdet och kommer att etablera en transformator och fyra laddstationer som ska vara klara för byggstart. Två laddstationer för tyngre fordon och två för mindre fordon.
– Vi betalar till och med för elen som används för att transportera materialen under byggperioden. För den som vinner kontraktet blir det både enkelt och ganska lukrativt att börja använda elfordon så snart som möjligt. Det skulle kunna kallas en klimatmorot, säger Stig Roger Thomassen.
Det största tunnelkontraktet (Del 2) planeras att utlysas sommaren 2026 och Del 3 senare samma år. Det förväntas att den nya vägen förbi Kløfta kan tas i bruk 2029.
Här kan du läsa fler nyheter om hållbara transporter
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se
