
Försäljningen av lastbilar och transportbilar minskar kraftigt i EU. Marknaden för kommersiella fordon upplevde ett mycket svagt första halvår 2025 med en minskning av lastbilar med 15,4 procent och lätta transportbilar med 13,2 procent. Endast elbussar visar tillväxt.
Den europeiska marknaden för kommesiella fordon redovisar kraftiga nedgångar inom alla segment. Enligt nya siffror från den europeiska biltillverkarorganisationen ACEA bildrog de tre största marknaderna till den negativa nedgången för lätta transportbilar med en minskning. Tyskland redovisade den största nedgången med en minskning på 14,7 procent, följt av Frankrike med 12 procent och Italien med 11,7 procent. Endast Spanien visade en positiv utveckling med en tillväxt på 11,2 procent.
Marknaden för tunga lastbilar drabbas hårdast med totalt 155.367 registrerade lastbilar, vilket motsvarar en minskning med 5,4 procent. Minskningen drevs främst av en minskning med 14,5 procent för tunga lastbilar över 16 ton och en minskning med 20 procent för medelstora lastbilar.
Alla större marknaden redovisar tvåsiffriga nedgångar. Tyskland drabbades värst med en brutal minskning på 27,5 procent, följt av Frankrike med 18,8 procent, Spanien med 13,6 procent och Italien med 13,3 procent.
Trots ned tröga marknaden ökade andelen eldrivna kommersiella fordon. Eldrivna transportbilar ökade sin marknadandel med 5,8 till 9,5 procent, medan diesel fortfarande dominrar med 82 procent.
För tunga lastbilar ökade elbilsalternativen till 3,6 procents marknadsandel, upp från 2,1 procent föregående år. Nederländerna leder denna utveckling med en hisnande tillväxt på 187,6 procent och står för nästa 20 procent av EU:s samlade lastbilsregistreringar av eldrivna lastbilar.
”Trots ned tröga marknaden ökade andelen eldrivna kommersiella fordon”
Marknaden för bussar visade den minsta nedgången, med en minskning på 4,4 procent till total 18.123 regsitrerade fordon. Det är stora variationer mellan länderna, där Italien registredae en minskning på 24,5 procent, medan Sverige och Belgien väste starkt med 222,4 respektive 76,6 procent.
Elbussar visade särskilt stark utveckling och ökade marknadsandelen från 16,4 till 21,6 procent.
Sett till antal enheter är Tyskland den största marknaden med en tillväxt på drygt 105 procent samtidigt som Belgien registrerade 523 eldrivna bussar jämfört med 110 samma period förra året.
Registreringarna av hybridbussar upplevde en tvåsiffrig minskning på 35,5 procent. Registreringarna av dieselbussar minskade med 6,7 procent och har nu en marknadsandel på 64,7 procent, jämfört med 66,2 procent under samma period förra året.
Även om andelen elektriskt laddbara fordon ökade, är tillväxtbanan fortfarande inte tillräckligt snabb eftersom marknadsupptaget fortsätter att hämmas av den nästintill obefintliga avsaknaden av väsentliga möjliggörande förutsättningar, (läs bristen på laddinfrastrukur), skriver ACEA i ett pressmeddelande.
Här kan du läsa fler nyheter inom lastbilar
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se
