
Den japanska maskintillverkaren Kubota introducerade först sin prototyp på 2,5 ton elektrisk grävmaskin redan på Intermat i Paris redan 2012. Nu tar företaget ytterligare ett betydande steg framåt genom att lansera ett alternativ för elektrisk eftermontering av grävmaskinerna KX019 (1,8 ton) och U27-4 (2,5 ton).
Detta koncept syftar till att göra övergången till eldrift mer tillgänglig och praktisk för byggbranschen.
Med de globala efterfrågan på hållbara alternativ på uppåtgående, möter Kubota ett behov i branschen: återanvändbarhet och lång livslängd för anläggningsmaskiner. Den nya lösningen gör det möjligt för kunder att ersätta standarddieselmotorn i sin grävmaskin mot ett modulärt batteripaket. Alternativt kan maskiner förses med batteripaketet från nytt och senare bytas ut mot en dieselmotor eller vice versa.
Kostnaderna är ett hinder för att införa elektriska maskiner. Men med denna eftermonteringslösning får kunderna flexibilitet. De kan dra nytta av de låga driftskostnaderna för el och har fortfarande möjlighet att byta till diesel vid behov. Det handlar om att ge valmöjligheter och underlätta övergången till en grönare framtid.
”Med denna lösning får kunderna flexibilitet”
Kubotas lösning minskar också märkbart underhållskostnader och driftskostnader. Utan motor och tillhörande komponenter minskar servicetiden och -kostnaderna avsevärt, vilket sparar kunder både tid och pengar. Dessutom, med el som kostar mycket mindre än fossila bränslen, erbjuder det ytterligare en ekonomisk fördel.
Eftermonteringslösningen ger låga ljudnivåer, vilket gör den idealisk för stadsmiljöer och inomhusapplikationer. Ljudnivåerna på förarplatsen är betydligt lägre jämfört med motsvarande diesel, vilket möjliggör bättre kommunikation och säkerhet med medarbetare. Tyst drift möjliggör också längre arbetsdagar, maximerar tiden på plats och accelererar projekttidslinjer.
Kubotas lösning tillgodoser de unika behoven hos entreprenörer och anpassas efter att många maskiner bara körs några timmar om dagen, ofta mindre än två timmar. Batteripaketets drifttid anpassas med denna användning, och med möjligheten att ladda på under hela dagen kan drifttiden enkelt förlängas.
Även om elektriska modeller ännu inte dominerar marknaden, är Kubotas tillvägagångssätt fokuserat och praktiskt, syftat till att ge en enklare väg att anta elektrisk teknik utan att överge flexibiliteten hos befintliga dieselinstallationer. Genom att erbjuda en lösning som överbryggar klyftan mellan traditionella och elektriska maskiner tar Kubota betydande framsteg mot en mer hållbar industri.
Den elektriska eftermonteringen förväntas rulla ut under hela 2025 och kommer visas i Kubotas monter på Bauma.
Här kan du läsa fler nyheter inom maskiner
© Anläggningsvärlden 2025.
info@anlaggningsvarlden.se