”Klimatet kräver elektrifiering”

Enligt Teknikföretagen det en vanlig missuppfattning att det bara är bilar och lastbilar som ska utrustas med batterier när samhället elektrifieras. T.ex. entreprenadmaskiner står idag för cirka 20 procent av transportsektorns utsläpp av växthusgaser. På Intermat 2018 visade Wacker Neuson en rad eldrivna maskiner. 
Foto: Per Eriksson

Om Sverige ska klara klimatmålen är elektrifieringen inom flera områden ett måste, vilket också är en av anledningarna till att elnät och elproduktion varit flitigt debatterat det senaste året. 

Men en viktig komponent i elektrifieringsdebatten har inte belysts tillräckligt, nämligen de batterier som blir avgörande för att elektrifieringen ska lyckas.

– När fordon ställer om till el ökar efterfrågan på batterier mångfaldigt. Samtidigt är det en vanlig missuppfattning att det bara är bilar och lastbilar som ska utrustas med batterier när samhället elektrifieras. Batterierna kommer bli en del av den industriella utvecklingen, de kommer att vara en del av lösningen för elsystemet för att kunna jämna ut skillnaderna i efterfrågan och utbud i elproduktionen, säger Emilia Käck, ansvarig energi och infrastruktur på Teknikföretagen.

Elektrifieringen ställer stora krav på politisk handlingskraft, men öppnar också upp stora möjligheter för Sverige och den svenska industrins konkurrenskraft. Det handlar dels om goda förutsättningar för batteriproduktion och dels om ett industriellt ekosystem med batteritillverkare, fordonstillverkare, avancerad teknikindustri och en levande startupscen.

– Batterier kan bli Sveriges nästa exportsuccé. Vattenkraft i norr utgör en bra möjlighet att skapa batterier med lågt koldioxidavtryck i en process som är mycket energikrävande. Vi har globalt starka företag som använder batterier i sina produkter, alltifrån fordonssektorn till handverktyg och gruvmaskiner. Dessutom finns regionala industrikluster som gör att vi i Sverige både kan utveckla batterier och utforska industriella användningsområden på ett sätt som få andra länder kan konkurrera med, säger Emilia Käck.

Men om elektrifieringen i Sverige ska bli en framgångssaga behöver nya perspektiv lyftas in i debatten. Teknikföretagen har därför tagit fram en rapport som tar ett helhetsperspektiv på elektrifiering och batterier. I rapporten presenteras tolv förslag som banar väg för Sverige som ledande genom elektrifiering och batteriutveckling, nedan fyra av de viktigaste medskicken.

© Anläggningsvärlden 2020.
info@anlaggningsvarlden.se