
Koreanska KGM lanserar elpickupen Musso 4×4 som från grunden är byggd som en helelektrisk modell med fyrhjulsdrift, en räckvidd på 37,9 mil och ett attraktivt introduktionspris på 459.900 kronor plus moms vilket är 200.000 kronor billigare än konkurrenten Isuzus nya eldrivna pickup som dessutom bara en räckvidd på 26,3 mil.
Musso Musso EV mäter 5.160 mm på längden, 1.920 mm på bredden och 1.740 mm på höjden och har en släpvagnsvikt på 1.800 kg.
Interiören uppges komma med flexibla lösningar, där den andra sätesraden har skjut- och lutningsfunktioner som ger extra benutrymme. Som standardutrustning finns bland annat panoramadisplay, LED-belyst lastflak, 360-graderskameror, värmepump, Alpine-ljud, adaptiv farthållare, trådlös mobilladdning, ventilerade framsäten, värme även i baksätena, Android Auto/Apple CarPlay. Dessutom levereras Musso EV med V2L (vehicle-to-load), vilket gör att man kan använda bilen som en mobil strömkälla.
”Musso EV 4×4 beräknas komma till Sverige i september och är den första helelektriska modellen i sitt segment från en sydkoreansk biltillverkare”
Musso EV är utrustad med ett 80,6 kWh LFP-bladbatteri som levererar en räckvidd på upp till 37,9 mil.
Bilen snabbladdas (DC) från 10–80 procent på 36 minuter och Musso EV erbjuder även möjlighet att förvärma batteriet vilket optimerar batteritemperaturen före laddning eller körning – särskilt i kalla klimat.
Musso EV 4×4 beräknas komma till Sverige i september och är den första helelektriska modellen i sitt segment från en sydkoreansk biltillverkare. Bilmärket KGM är ett av de äldsta bilmärkena i Sydkorea och grundades 1954. Tillsammans med Hyundai och Kia är det en av de tre största biltillverkarna i Sydkorea.
Här kan du läsa fler nyheter inom transportbilar
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se
