Länsväg 741 mellan Ånäset och Estermark i Västerbotten har fått allvarliga sättningar och ska nu åtgärdas genom att 1200 granpålar trycks ner i vägkonstruktionen för att skapa stabilitet.
– Det är ett akut stabilitetsbrott som uppstått i vägen intill brofästet på bron över Kålabodaån. Min erfarenhet är att när den här typen av skador uppstår så tvekar inte Trafikverket att genast agera. Det handlar om att kunna trygga trafiksäkerheten, förklarar Daniel Lambertsson, entreprenadchef på Svevia.
På grund av rasrisken är vägen avstängd och trafiken leds om tills skadan är åtgärdad. För att återskapa stabilitet kommer vägen att förstärkas med åtta meter långa granpålar, något som enligt Daniel Lambertsson är en ganska vanlig och beprövad metod.
– Den ursprungliga vägens konstruktion närmast bron är redan från början uppbyggd med gran- och tallpålar. Nu har vi tillfälligt schaktat bort stora delar av vägens övebyggnadsmaterial för att komma åt att undersöka skicket på de gamla pålarna samt utföra kompletterande provtagning, förklarar Daniel Lambertsson.
Granpålarna som levereras har en bottendiameter är cirka 20 centimeter. De ska pålas nedåt och fördelas jämnt över vägkonstruktionen. För att utföra just den delen av arbetet finns Svevias specialenhet för grundläggning på plats.
Enligt Daniel Lambertsson inspekteras samtliga sträckor på det statliga vägnätet regelbundet av Trafikverket vägentreprenörer. På just denna sträcka är det Svevia som är entreprenör och som sköter vägunderhållet.
– De sättningar som tidigare förekommit på sträckan är en av många som vi och Trafikverket fört en dialog om. Vi som sköter om en vägsträcka under årets alla dagar har ett ansvar att rapportera om vi ser öppna skador eller förändringar som kan tyda på skador i vägen eller vägområdet. Ofta tittar vi närmare på dem tillsammans med Trafikverket. För Trafikverkets del handlar det om att få en överblick av vägnätets status för att långsiktigt planera underhållet utifrån de medel de har att tillgå, något som säkert inte alltid är så enkelt. Och så klart att snabbt ingripa när den här typen av akuta skador uppstår.
Projektet som är i full gång beräknas vara klart i månadsskiftet mars-april.