Godkänt med beröm för Lambertsson vid arbetsplatskontroll

Prickfritt för Lambertsson i norr när Trafikverket gör arbetsplatskontroll. Trafikverkets kontroller är noggranna och bland annat granskar man buffertzoners längd, och att monteringsanvisningar och Trafikverkets regelverk följts. Foto: Studio E.

När långa vägsträckor i Västerbotten och Norrbotten förses med fartkameror är det uthyraren och tjänsteleverantören Lambertsson som står för säkerheten genom olika slag av trafikanordningar som skyltar och avspärrningar.

– Det har varit ett fantastiskt stöd, säger Rheymart Nilsson, platschef vid Pånab i Luleå som stått för mark- och anläggningsarbeten inför Trafikverkets montage av kameror.

Och Lambertsson fick prickfritt i protokollen efter Trafikverkets arbetsplatskontroller.

– Att det inte finns något alls att anmärka på har vi aldrig varit med om tidigare, säger Rheymart Nilsson. Det bådar gott för ett fortsatt samarbete.

Lambertsson är en av Skandinaviens största uthyrare och tjänsteleverantörer inom bygg- och industrilösningar med verksamhet över hela landet. Här ryms även trafikanordningar, TA, som skyltning, barriärer och avgränsningar av olika slag. Sedan ett par år tillbaka erbjuder bolaget även marknadssmarta logistiktjänster genom konceptet Lambertsson Logistics.

För Lambertssons del har uppdraget omfattat trafikanordningar, främst skyltar och avspärrningar, vid platser där ett 30-tal kameror har installerats från Skellefteå och vidare norrut. I uppdraget ingår även administrativt arbete med tillstånd av olika slag till Trafikverket som måste godkänna planerna.

”Att det inte finns något alls att anmärka på har vi aldrig varit med om tidigare”

– Det handlar både om E4 och om mindre vägar, säger Alexander Weinehall, distriktschef för TA region nord och verksam vid Lambertssons TA-depå i Umeå. Det är väldigt roligt att vi genom det goda samarbetet kunnat vara till stor nytta i det här viktiga projektet.

Även Lambertssons TA-depå i Luleå har varit involverad i projektet där avstånden är den största utmaningen. Bara mellan Umeå och Luleå är det 27 mil och Pånabs arbetsområde sträcker sig från Umeå till Abisko, en sträcka på 70 mil.

Trafikverkets kontroller är noggranna granskningar av buffertzoners längd, att personal genomgått rätt utbildningar och att monteringsanvisningar och Trafikverkets regelverk följts.

För Pånab, som ansvarat för markarbeten, fundament och elskåp, är säkerheten för personalen på vägarna av största vikt.

– Här var det fantastiskt med Lambertssons proffsiga jobb, säger Rheymart Nilsson. Jag kunde ringa precis när som helst och få hjälp direkt.

Uppdraget för Pånab är bara ett av många bevis på att marknaden i norr är den störst växande för Lambertsson just nu. En ny upphandling kring fler installationer av fartkameror väntar till våren och Rheymart Nilsson vet vad han vill: – Att klara prickfria kontroller talar för sig självt, säger han avslutningsvis.

Här kan du läsa fler nyheter inom vägarbeten

© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se