Svenska Engcon är global tillverkare och världsledande leverantör av tiltrotatorer samt tillbehör till grävmaskiner. Internationell expansion har varit fokus de senaste åren och utvecklingen är positiv. – Engcons franska filial har haft en fantastisk tillväxt de senaste åren. 2019 var inte något undantag – det franska dotterbolaget överträffade till och med årsmålet och tog därmed hem tredjeplatsen i Engcon-koncernen, bakom mogna huvudmarknader som Sverige och Finland, skriver Engcon i ett pressmeddelande.
Sedan etableringen i Frankrike 2002 har Engcon etablerat sig som marknadsledare på den franska marknaden. Långsiktiga investeringar bär nu frukt. Flytten 2015 till det nya landskontoret i Mennecy hjälpte till att förbättra verksamhetens förutsättningar att växa genom bl.a. det stora lagret i vilket cirka 1 500 reservdelar finns till hands. Lagerkapaciteten gör det möjligt att serva de franska kunderna ännu snabbare – och det behövs. Efterfrågan på tiltrotatorer ökar stadigt i Frankrike. Under åren 2015–2019 har försäljningen ökat med 400 procent.
– Sedan 2002 har vi målinriktat jobbat för att etablera tiltrotatorn som fenomen och 2015 lossnade det. Ett antal innovatörer har underlättat spridandet av våra produkter, något som visar sig i 2019 års siffror. Det var kort sagt ett utmärkt år drivet av en gynnsam utveckling på marknaden. Men vi får inte nöja oss med det, därför fortsätter vi att genomföra vår ambitiösa utvecklingsplan, säger Patrick Régnier, säljchef på Engcons franska dotterbolag.
Framgångarna i Frankrike baseras på flera faktorer. Den största styrkan är att moderbolaget Engcon Group, är världsledande i branschen. Därmed kan de initiera stora förändringar och skapa nya standarder på marknaden. Utifrån dessa standarder, kan det franska dotterbolaget ge användarna råd och vägleda dem i deras val som baseras på deras behov och typ av arbeten.
En annan viktig styrka är möjligheten att sälja ett komplett system och inte bara tiltrotatorer. Kunderna har förstått de positiva effekterna som användandet av Engcons breda utbud av produkter ger (när de används) tillsammans.
– Lanseringen av det automatiska snabbfästessystemet, EC-Oil, som standard gav oss verklig fart. Fransmännen älskar erbjudandet och det har bidragit starkt till vår ökade försäljning, fortsätter Patrick Régnier.