Första bilderna på nya Volkswagen Transporter

Nu kommer den sjunde generationen av den populära transportbilen Volkswagen Transporter som kommer både med dieselmotor, fyrhjulsdrift och automatlåda, och för allra första gången med helelektrisk drivlina.

Volkswagen Transporter har funnits på marknaden i över 70 år och är verkligen en av de stora transportbilarna historiskt sett. Nu är ridån dragen för den sjunde generationen Transporter som får världspremiär på lastbilsmässan IAA som arrangeras i Hannover 17-22 september.

– Volkswagen Commercial Vehicles presenterar de första bilderna på sin helt nya Transporter. Varje teknisk detalj och funktion har förbättrats jämfört med föregångaren. Den nya generationen erbjuder mer utrymme, mer nyttolast, mer dragkapacitet, mer effektivitet och ännu mer perfektion, skriver Volkswagen i ett pressmeddelande.

Medan Volkswagen Commercial Vehicles har bevarat Transporterns distinkta design, har varumärket också förvandlat den redo för en ny era. Den sjunde generationen av produktlinjen kommer att lanseras i tre Transporter-varianter (Kombi, skåpbil och flakbil) och även som en Caravelle (persontransport). Turbodiesel, plug-in hybrid och elektriska drivsystem driver fordonen. Fyrhjulsdrift finns som tillval. 

Volkswagen Commercial Vehicles erbjuder nya Transporter som skåpbil (lastrum för rena godstransporter), skåpbil Plus (lastrum med andra sätesraden för kombinerad gods- och persontransport), Kombi (för persontransport) och som dubbelhyttsvariant (chassi med lång hjulbas). Kombi- och skåpbilsversionerna finns som tillval med högt tak och utökad hjulbas. Med sina nio sittplatser har den mer exklusiva Caravelle utvecklats för kommersiella passagerartransporter – en idealisk shuttlebuss och taxi med stor kapacitet. 

”Den nya generationen erbjuder mer utrymme, mer nyttolast, mer dragkapacitet, mer effektivitet och ännu mer perfektion”

Volkswagen Commercial Vehicles kommer att erbjuda Caravelle som en instegsversion, med en medium Life-utrustningsspecifikation, eller som den toppmoderna stilversionen. Caravelle finns även med förlängd hjulbas. En annan version, PanAmericana, är en kultfavorit. Med sin robusta terrängdesign och exklusiva utrustningsdetaljer kommer denna att finnas tillgänglig baserad på Transporter och Caravelle i den nya generationen.

Interiören i nya Volkswagen Transporter är helt ny och har belysta inlägg i rostfritt stål och svarta högblanka applikationer i instrumentpanelen. 13 tums infotainmentskärm, multifunktionsratt och flera nya säkerhetssystem är standard.

Volkswagen Commercial Vehicles utökar sitt utbud av drivsystem avsevärt med debuten av de nya Transporter- och Caravelle-versionerna. Förutom de senaste turbodieselmotorerna (TDI) kommer båda modellerna att finnas tillgängliga med både plug-in hybriddrift och helelektrisk drivning. Försäljningsfasen är redan igång med tre olika TDI-motoreffektalternativ.

Den nyutvecklade plug-in hybriddrivningen med en systemeffekt på 232 hästkrafter kan också redan nu beställas. Tre elektriska enheter med en nettobatterikapacitet på 64 kWh kommer snart att finnas. Dessutom kommer det en eldriven version med reducerad effekt och ett mindre batteri för stadstransporter. TDI- och hybrid-modellerna kommer med framhjulsdrift. Fyrhjulsdriftsystemet 4Motion finns som tillval för TDI-versionerna från 150 hästkrafter. De helelektriska modellerna har bakhjulsdrift; en fyrhjulsdriven version kommer lanseras senare. 170 hk TDI är utrustad med en åttastegad automatlåda som standard; denna växellåda finns även som tillval för 150 hk TDI. En automatisk växellåda är standard för laddhybrid- och elmodellerna.

Här kan du läsa fler nyheter om transportbilar

© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se