
Mercedes-Benz Arocs har varit känd som en pålitlig och robust anläggningsbil i fler år. Nu finns ytterligare ett attribut, för med nya eArocs 400 är den första batterielektriska varianten av Mercedes-Benz arbetshäst nu tillgänglig. Den koldioxidfria och tysta lastbilen hade världspremiär på Bauma i München där Mercedes-Benz ville visa företagets innovationer för att driva omvandlingen till koldioxidfria transporter även inom anläggningsbranschen.
Batterikapaciteten på 414 kWh, uppdelat på två batteripaket, ska ge en räckvidd på upp till 24 mil. Drivlinan består av en centralt placerad elmotor som levererar en kontinuerlig effekt på 380 kW och en toppeffekt på 450 kW. I kombination med denna tekniska drivlinalösning kan Arocs planetaxlar användas för att erbjuda den markfrigång och terrängkapacitet som krävs för körning på byggarbetsplatser.
En liten serie på 150 fordon per år planeras för närvarande för eArocs 400 för utvalda EU30-marknader. Fordonet kommer initialt att finnas tillgängligt som en 32- och 41-tonsvariant i 8×4-axelkonfigurationen med fyra olika hjulbaser och kan byggas som betongblandare eller byggtipp. Den täcker alltså väsentliga tillämpningar för gatuorienterade byggtransporter. Tack vare sin lokala koldioxidneutralitet under körning kan eArocs 400 komma in i framtida miljözoner i innerstadsområden och är även lämplig för bullerkänsliga miljöer som bostadsområden, miljön på sjukhus, skolor och dagis samt för nattliga byggarbetsplatser på grund av dess låga buller. Försäljningsstarten är planerad till 1:a kvartalet 2026, den första leveransen under 3:e kvartalet 2026.
”Efter distributions- och fjärrtransportbilarna fortsätter vi att utöka vårt produktsortiment av batterielektriska lastbilar”
– Med den nya eArocs 400 tillför vi nu även elektrifiering till byggbranschen, vilket är särskilt viktigt för vår ekonomi och samhälle. Efter distributions- och fjärrtransportbilarna fortsätter vi att utöka vårt produktsortiment av batterielektriska lastbilar. Nu är det avgörande att beslutsfattarna skapar de nödvändiga förutsättningarna för utvecklingen av driften och skapar de nödvändiga förutsättningarna för åkerierna att ställa om till fossilfria transporter, säger Achim Puchert, vd för Mercedes-Benz Trucks.
På grund av sin betydligt högre effektivitet är eArocs 400 minst 50 procent mer energieffektiv än en jämförbar diesellastbil. Den har en inbyggd elsystemspänning på 800 volt och två batteripaket med en installerad batterikapacitet på 414 kWh placerade i batteritornet direkt bakom förarhytten. Räckvidden som betongbil med roterare är upp till 20 mil utan mellanladdning.
Anläggningsbilar kör vanligtvis i enskiftsdrift, körs i genomsnittliga dagliga rutter på mindre än 10 mil och färdas nästan uteslutande på asfalterade vägar. Detta gör den eldrivna lastbilen förutbestämd för denna applikation. Med tippflaksvarianten ökar räckvidden till upp till 24 mil utan mellanladdning. eArocs 400 kan laddas med upp till 400 kW via standard CCS2-laddningsuttaget monterat på båda sidor av fordonet. De två batteripaketen behöver cirka 45 minuter för att ladda från 20 till 80 procent.

Här kan du läsa fler nyheter inom hållbara transporter
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se