Ecosense Trailer Assist bra val för KGK

– Här har vi en produkt som sköter sig själv, spar mycket bränsle åt åkerierna och är bra för miljön, säger Johan Ottosson på KG Knutsson AB som är återförsäljare av Ecosense Trailer Assist.
– Här har vi en produkt som sköter sig själv, spar mycket bränsle åt åkerierna och är bra för miljön, säger Johan Ottosson på KG Knutsson AB som är återförsäljare av Ecosense Trailer Assist.

(Annonssamarbete mellan Anläggningsvärlden och Rumblestrip) Vi måste alla ta ett ansvar för miljön. Här kan åkerier göra det och samtidigt tjäna pengar. Ecosense Trailer Assist är win-win för plånbok och miljö. Det säger Johan Ottosson som är affärsområdeschef för lastvagn och buss på KG Knutsson AB.

När Johan i ett tidigt skede fick höra talas om Ecosense Trailer Assist, som automatiskt ställer in lastbilars takluftriktare i ett optimalt läge, förstod han direkt att det var en produkt som ligger helt rätt i tiden.

Efter några möten med startupföretaget Rumblestrip, som utvecklat systemet, skrev KG Knutsson AB (KGK) därför direkt avtal om att få representera produkten i Sverige, Norge, Finland och Baltikum. Sedan dess har KGK varit med på hela resan fram till lanseringen som skedde i september.

– Min första tanke var ”varför har ingen kommit på detta tidigare?”. Det är väldigt få som justerar sin takluftriktare i dag. Den ställs in i ett läge när bilen är ny, sedan kör man bara på. Här har vi en produkt som sköter sig själv och spar mycket bränsle åt åkerierna.

”Här har vi en produkt som sköter sig själv och spar mycket bränsle åt åkerierna.”  Johan Ottosson, affärsområdeschef för lastvagn och buss på KG Knutsson AB.

För ett åkeri finns det inte så mycket att spara in på. De fasta kostnaderna för bil och chaufför är vad de är. Bränslekostnaden är den enskilt största kostnaden men samtidigt något man verkligen kan jobba med och spara pengar.

– Det finns flera sätt att få ner bränsleåtgången. Många åkerier jobbar med Ecodriving och tillverkarna utvecklar hela tiden aerodynamiken på sina lastbilar. Varje ny modell är bättre slimmad för att minska luftmotståndet. Med Ecosense Trailer Assist får åkerierna ytterligare ett verktyg, understryker Johan Ottosson.

Ecosense Trailer Assist passar inte för alla, det beror på vilken typ av körningar man har och hur långt man kör. För den som kör långa sträckor och byter mellan lastbärare med olika höjd finns det mycket pengar att spara.

– Den största fördelen är att systemet sköter sig självt. När du byter trailer eller lastbärare ställer systemet in sig i optimalt läge. Chauffören behöver inte göra något och bilens ägare vet att det blir gjort. En annan fördel är produktens relativt låga pris som gör att åkerierna får en snabb återbetalningstid.

Länk till Rumblestrip