Deutz och Rolls-Royces Power Systems-division tillkännager slutförandet av transaktionen för Deutz att ta över försäljnings- och serviceverksamheten för olika industrimotorer från Daimler Truck. Transaktionen avser specifikt motorer med slagvolym från 5 till 16 luter och en effekt på upp till 644 hästkrafter.
– Vi har tagit ett viktigt steg i att utöka vår moderna förbränningsmotorverksamhet med detta, säger Dr Sebastian C. Schulte, vd på Deutz.
– Detta är viktigt och gör att Deutz kan spela en aktiv roll i konsolideringen av marknaden. Detta representerar en milstolpe i implementeringen av vår Dual+-strategi, fortsätter han.
”Detta är viktigt och gör att Deutz kan spela en aktiv roll i konsolideringen av marknaden”
Deutz tar över motorserierna mtu Classic och mtu 1000 till 1500 som finns i tre Daimler Truck-plattformar. Motorerna används främst i jordbruks- och anläggningsmaskiner. Service på motorer som redan är sålda och är i drift ingår också i avtalet.
Allians med Daimler
Deutz ingick ett alliansavtal med Daimler Truck 2023. Tanken är att bolagen 2028 gemensamt ska utveckla medelstora och tunga motorer (MDEG- och HDEP-plattformar) i ”off-highway-segmentet”. Deutz/Rolls-Royce-avtalet innebär att Deutz redan fyra år tidigare än planerat kommer att kunna erbjuda och marknadsföra fler ”terrängmotorer”. Deutz kommer även att distribuera de äldre mtu Classic-modellerna (Daimler Truck OM900 och OM460 motorserier).
Deutz räknar med att bolaget kommer att öka intäkterna med cirka 300 miljoner euro som en del av avtalet, samt en EBIT-marginal som är högre än koncernens nuvarande marginal.
Köpeskillingen för motorportföljen uppges vara ett högt tvåsiffrigt belopp i miljoner euro. Deutz tar över försäljning och service innebär också att mer än 50 anställda kommer att flyttas från Rolls-Royce till Deutz.
Här kan du läsa fler nyheter om maskiner
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se