
DAF Trucks kliver nu in i den tyngsta ligan av anläggningsfordon. Det femaxliga FAF-chassit är utrustat med en tridem bestående av en dubbeldriven tandemaxel och en lyftande, styrd bakaxel. Kombinationen är avsedd att ge både hög nyttolast och utmärkt manövrerbarhet.
DAF erbjuder redan ett brett utbud av 4×2-, 6×2-, 6×4-, 8×2- och 8×4-chassier. Tillägget av de fabrikstillverkade 10×4 FAF-chassierna för tunga anläggningstillämpningar berikar sortimentet ytterligare.Nitrogen Balance, Global Change Biology.
Det femaxlade chassit är utrustat med två bladfjädrade framaxlar på 8 eller 9 ton och en 34 tons tridem med luftfjädring. Tridemen består av en dubbeldriven tandem (finns med antingen enkel- eller navreduktion) och en hydrauliskt styrd, lyftande bakaxel. Denna konfiguration kombinerar hög nyttolastkapacitet med enastående manövrerbarhet.
”De dubbla framaxlarna och tillhörande axellaster gör att tunga kranar kan monteras direkt bakom hytten”
De dubbla framaxlarna och deras motsvarande axellaster möjliggör installation av högkapacitetskranar direkt bakom hytten. Tridemens styrda bakaxel är konstruerad för en statisk belastning på 26 ton, vilket är avgörande för uppgifter som lastning och lossning av tunga lastväxlarcontainrar, när hela vikten tillfälligt kan vila nästan helt på den sista axeln.
FAF-chassit erbjudsmed drivlinor med Paccar MX-11- och MX-13-motorerna och den automatiserade TraXon-växellådan. Effekterna varierar från 300 hästkrafter (220 kW) till 530 hästkrafter (390 kW).
Den nya 5-axlade lastbilen finns tillgänglig som både XD och XF. Designen på båda hytterna uppges vara idealisk för FAF-chassits avsedda användning. Den sluttande instrumentbrädan, de låga fönsterbälteslinjerna och det valfria trottoarkantfönstret ger utmärkt direkt sikt runt hytten. Digitalkamerorna i DAF Digital Vision System, DAF Corner View och backkameran erbjuder indirekt sikt över områdena framför, bredvid och bakom lastbilen.
Här kan du läsa fler nyheter inom lastbilar
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se