Brittisk entreprenör satsar på megabatteripack för eldriven maskinpark

Den brittiska entreprenören Collins Earthworks är den första kunden för ett 240 kW snabbladdande batterienergilagringssystem som utvecklats av Londonbaserade Allye Energy.

Maskinentreprenören Collins Earthworks driver en av Storbritanniens mest progressiva fordonsflottor, inklusive fyra Volvo FMX ellastbilar och Storbritanniens första Volvo EC750E och EC950E grävmaskiner. Utmaningen? Att tillhandahålla tillförlitlig, högpresterande laddning vid depåer, bergtäkter och avlägsna byggarbetsplatser utan omfattande infrastrukturuppgraderingar.

Collins Eartworks blir därför den första kunden till ett 240 kW snabbladdande batterienergilagringssystem som utvecklas av det Londonbaserade företaget Allye Energy.

 Collins kommer driftsätta den nya Max1000-enheten med en integrerad snabbladdningskapacitet på 240 kW. Den kommer användas för att ladda företagets fyra Volvo FMX elektriska anläggningsbilar. Max1000 laddar dessa från 20 till 80 procent på drygt en timme. Den kan även ladda en typisk elektrisk bandgrävare med ett 260 kWh batteri på under 25 minuter.

Allye tillverkar även mindre MAX300- och större MAX1500-enheter. De senare skulle kunna ladda fem stora elektriska bandgrävmaskiner från noll till 100 procent på en enda dag, helt ”off-grid”.

– MAX1000 levererar precis vad vi behöver – tillförlitlig laddningskapacitet med hög effekt som kan användas på våra olika arbetsplatser utan omfattande infrastrukturuppgraderingar, säger David Collind, vd på Collins Earthworks.

Collins Earthworks ställer om sin flotta av lastbilar och anläggningsmaskiner till eldrift. Partnerskapet med Allye kommer att hjälpa dem att tillhandahålla högpresterande laddning vid depåer, stenbrott och avlägsna platser där arbetsfordon behöver laddas under arbetsdagen.

”MAX1000 levererar precis vad vi behöver – tillförlitlig laddningskapacitet med hög effekt”

Allye Energy uppskattade att MegaMAX-serien kan spara entreprenörer som Collins upp till 2.500 pund per vecka enbart i dieselkostnader, med ytterligare besparingar från minskade underhållsbehov.

En funktion i MegaMAX-serien är en specialanpassad RoRo-struktur (roll-on/roll-off), vilket gör att system kan transporteras och driftsättas med vanliga lastväxlare utan behov av specialiserad lyftutrustning.

MegaMAX-serien använder ett kombinerat laddningssystem (CCS) för snabb DC-laddning, vilket kan specificeras från 240 kW upp till 640 kW, med högre effekt under utveckling. Laddningssystemet inkluderar extra långa kablar för användning med större industrifordon i byggmiljöer.

Serien använder också en AI-prognosplattform som kontinuerligt analyserar användningsmönster, väderförhållanden och driftsscheman för att förutsäga energibehovet.

Här kan du läsa fler nyheter om hållbara transporter.

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se