Brant inlärningskurva för elektrifierat vägprojekt

Maskinföraren Ole Peder Roos (34) från Gran har varierande erfarenheter av de elektriska entreprenadmaskinerna Anlegg Øst Entreprenør har anlitat för att utföra arbetet i Gran. – Jag gillar nog fortfarande dieselmaskiner bäst, men den här elgrävaren har gjort jobbet. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen.

Statens Vegvesen (Norska Trafikverket) har utlovat norskt rekord för elektifierade vägbyggen innan arbetet med miljögatan i Gran, 7 mil norr om Oslo startade i januari i år. Nu öppnar miljögatan. Frågan är om det blev rekord? 

– Det är första gången som all grävning och masstransport har utförts med enbart elektriska maskiner. Så ja, vi har satt norskt rekord i elektrifierat vägbyggen, säger Pål Stienar Karlsen, projektledare på Statens vegvesen.

Den storskaliga användningen av utsläppsfria anläggningsmaskiner har väckt stor uppmärksamhet. Projektet delar nu med sig av preliminära erfarenheter om det elektrifierade vägprojektet. Den slutliga erfarenhetsrapporten ska vara klar i mars nästa år.

– Vi har laddat 400.000 kWh. På så sätt har projektet sparat 290 ton koldioxid. Det motsvarar utsläppen från 150 personbilar på ett år, säger Mathilde Christensen projektledare på energiföretaget Hafslund och byggledare Håvard Vaaje på Statens vegvesen.

Entreprenören Anlegg Øst Entreprenør AS döljer inte att erfarenheterna av de elektriska entreprenadmaskinerna är blandade. De elektriska maskinerna är två till tre gånger dyrare i inköp än dieselmaskiner. Samtidigt gör behovet av laddning under arbetsdagen att maskinförarna inte kan arbeta lika många timmar som med en dieselmaskin.

– Tekniska problem och behovet av att ladda har gjort att vi har använt 30-40 procent mer tid i detta projekt. Timpriset är 50-60 procent högre än för liknande dieselmaskiner, säger projektledare Jøran Jørgensen i Anlegg Øst Entreprenør.

”Tekniska problem och behovet av att ladda har gjort att vi har använt 30-40 procent mer tid i detta projekt”

 Det är också lång väntetid för att få nya maskiner. Det har varit en del strul med de maskiner som konverterats från diesel till el. Det har också varit en del utmaningar med att ladda maskinerna.

– Arbetet i Gran har varit en nyttig erfarenhet som vi kommer att ta med oss när vi ska lämna anbud på nya jobb med nollutsläpp, säger Jørgensen.

Projektledare Mathilde Christensen på energileverantören Hafslund säger att intresset för utsläppsfria anläggningar är stort och växande. Anläggningen på Gran var det första utvecklingsprojektet som Hafslund levererade laddutrustning till.

Entreprenören klarar av att täcka mycket av de extra kostnaderna genom forsknings- och utvecklingsmedel som Statens vegvesen har fått genom Norska statens satsning på utsläppsfria byggarbetsplatser.

Det har varit utmanande för entreprenören att hålla igång utvecklingen. Det kommer inte som en överraskning för Vägverket.

– Vi lade ner extra tid på byggarbetet när vi planerade projektet. Det har varit utmanande att hålla igång utvecklingen samtidigt som projektet har fått lösa flera tekniska problem på vägen, säger Håvard Vaaje.

Statens vegvesen öppnar den nya stadsgatan i Gran några veckor senare än planerat. Flera veckor av sträng kyla, försenad etablering av nätstationen och förändringar i byggplanen förklarar detta. Det är alltså inte bara utmaningar med elektrisk utrustning som har orsakat förseningen.

Anläggningen på Gran var det första utvecklingsprojektet som Hafslund levererade laddutrustning till. Under året har det blivit 14 nya projekt där företaget levererar snabbladdare och mobila batterisläp.

– Intresset för utsläppsfria anläggningar är stort och växer, säger Mathilde Christensen, avslutningsvis.

Här kan du läsa fler nyheter inom vägprojekt

© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se