Blommor sparas i kantklippningen

Kantklippning kan (och bör) vara brutal mot vegetationen längs vägen, men på försommaren är det bättre att vissa områden, där det finns sällsynta blommor skonas, och detta är nu möjligt.

Mesta är Norges största byggföretag inom drift och underhåll av vägar, järnvägar och specialprojekt.  Mesta använder allt fler verktyg i sina ansträngningar att göra vägunderhållet mer datadrivet. Både snöröjning och saltning har betydande inslag av teknikanvändning, både i form av väderdata och många miljoner dagliga friktionsmätningar. Och nu även kantklippning..

– Mesta har kommit längst i branschen när det gäller att använda teknik. Det nya nu är att vi använder den vid vägkantsklippning. Ytterligare ett bevis på att hållbarhet och teknik går hand i hand. Här visar vi att vår vägkantsklippning använder data för att fatta rätt beslut för vägkantens biologiska mångfald, säger Tonje Jensen, vd på Mesta.

Föraren Morten Østheim klipper kanten. Plötsligt dyker ett rött fält upp på skärmen inuti hytten. Han lyfter upp klippaggregatet i luften. Det röda fältet markerar en artrik vägkant. Just här är bland annat den sällsynta drakhuvudblomman skyddad. Rött på kartan betyder att det inte ska klippas här på försommaren. De olika blommorna måste först blomma och sedan sätta frö. Det betyder att den 150 meter långa sträckan inte klipps. Østheim kör vidare. När det röda bältet på den digitala kartan som visas inuti hytten har passerats kan han fortsätta klippa kanten längs länsvägen i Brandbu.

”Det blir allt viktigare att följa upp den biologiska mångfalden. Och det är roligt att gå på jakt längs vägkanten och hitta blommorna som är markerade på kartorna”

– Vi är mycket medvetna om de områden som har röda fält, där man har gjort upptäckter av sällsynta växter, säger projektledaren på Mesta, Amund Aschim Grimsrud. För att göra förarna ännu mer medvetna om sällsynta växter har han också markerat de viktigaste områdena.

Tekniken berättar för maskinföraren Morten Østheim, som klipper gräs längs länsvägen i Brandbu, att det finns sällsynta blommor precis framför. Slåtteraggregatet lyfts sedan upp och området lämnas oklippt.

Ett antal blomarter som riskerar att försvinna finns registrerade i den norska vägdatabasen. Det är denna data som matas in i Mestas operativsystem.

– Det blir allt viktigare att följa upp den biologiska mångfalden. Och det är roligt att gå på jakt längs vägkanten och hitta blommorna som är markerade på kartorna, säger Grimsrud. Och det var projektledaren Grimsrud som upptäckte att den lilla, låga blålila drakhuvudblomman blommade precis när kantklippningen skulle utföras på entreprenaden. Han tycker att det är lite coolt att det finns en förekomst av blomman på hans entreprenad. De allra flesta driftskontrakt har datum för när vägkantsklippningen ska vara klar. Som regel finns det två perioder då vägkanterna ska klippas, främst i maj/juni och återigen i augusti/september. Under den andra klippningen kan även de sårbara arterna klippas. Huvudpoängen är då att fröna ska spridas.

– Vi har ett bra samarbete med Mesta, och är glada att de följer upp kontrakten så bra som de gör, säger byggledaren Mona Fjeldheim Lindberg i Innlandet fylkeskommun. Hon ansvarar för Mestas uppföljning av kontraktet och är nöjd med vad hon ser.

Mesta har 36 driftskontrakt i Norge från Lyngdal i söder till Kirkenes i norr som har vägkantsklippning som en del av uppdraget. Totalt kommer ytor på över 22 000 fotbollsplaner att klippas av Mesta under sommarsäsongen.

Här kan du läsa fler nyheter inom vägunderhåll

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se

Projektledare i Mesta, Amund Aschim Grimsrud, på jakt efter den skyddade drakhuvudblomman tillsammans med byggledare Mona Fjeldheim Lindberg. Foto: Mesta