Gremo har anor sedan tidigt 60-tal då en dansk entreprenör grundade företaget i Fredrikshamn, Danmark. Namnet kom till genom att han kombinerade sin hustru Gretes och lillebror Mogens namn. Ursprungligen tillverkades dumperskärror och huggarvagnar till traktorer.
För att utveckla företaget köptes 1968 den svenska maskintillverkaren TimmerVille lokaliserad i Huskvarna. Timmerville var baserad på ett traktorchassie från Ford och var en midjestyrd rulldriven skotare. På 80-talet tillverkade man också en populär skotare kallad Gremo 804. Med mindre lyckat resultat lanserade man i Sverige också en stickvägsgående 4-hjulig engreppsskördare, Gremo 802.
År 1988 blev Gremo till salu och köptes av en svensk familj som startade tillverkningen i Ätran på samma plats där fabriken fortfarande är lokaliserad.
Redan 1993 kom gallringsskördaren Gremo 950 som var ledande i många år och fortfarande en av de vanligaste maskinerna i skogen.
År 2002 förvärvade Weland, en familjeägd industrikoncern, Gremo och sedan dess har produkterna och företaget utvecklats starkt. Till exempel lanserades 2005 skotaren 950F och skördaren 1050H. Konstruktionsavdelningen har fått stora resurser för att följa med i kommande behovs utveckling, vilket syns väl i dagens maskiner.
Bra exempel på detta är skotarna Gremo 1350 VT som hade en växlingsfri transmission och den nya 1050F (som är Gremos mest sålda skotare just nu), båda började serietillverkas 2008. VT står för kontinuerlig variabel transmission, ytterligare en unik och innovativ lösning för att göra förarens arbete enklare och korta körcyklerna.
Även om Gremo är en liten spelare på den totala skotarmarknaden i Sverige är man sedan många år marknadsledare i segmentet 10–12 tons lastkapacitet.
Kundnöjdheten är är en annan nyckeln till framgångarna.
– Hela 95 procent av våra kunder köper en Gremo även andra gången, säger Christer Westin, säljare på Gremo med ansvar för den nordiska marknaden.
– Sverige är naturligtvis en viktig marknad för oss, men vi säljer även maskiner i Danmark, Irland, Japan Skottland, Schweiz och Österrike. Tyskland är vår enskilt största marknad säger Martin Bredenfeldt, vd på Gremo.
En av de nöjda kunderna är Mattias Hägerklev i Åtvidaberg. Han äger en Gremo 1450 F från 2017 och en Gremo 1250 F från 2014.
Gremo 1450F är en skotare i klassen 14 ton och är den största skotaren i Gremos sortiment. Motorn är en 6,7 liters Cummins QSB steg 3B på cirka 200 hästkrafter.
14-tons skotaren har även GreControl, som är Gremos egenutvecklade programvara. Man anpassar själv flera funktioner efter körstil, krantyp och arbetsuppgift. På så sätt har man möjlighet att minska bränsleförbrukningen.
– Jag är helnöjd med maskinen. Den har bra balans, bästa tänkbara sikt, låg ljudnivå och är mycket driftsäker, Mattias Hägerklev, maskinentreprenör, Åtvidaberg
Gremo är kända för sin stora innovationsförmåga. Bland smarta detaljer på 1450 F finns bland annat uppvärmning av förvaringsfack och verktyg i vänster grenavvisare, ventilpaketet placerat på kranen, anslutningar med snabbkopplingar och brytare för diesel och hydraulolja lågt placerade för att underlätta åtkomst från marknivå.
– Jag är helnöjd med maskinen. Den har bra balans, bästa tänkbara sikt, låg ljudnivå och är mycket driftsäker, säger Mattias Hägerklev. Han har dessutom beställt ytterligare en 1450 F som kommer levereras under detta år.
Just nu kör Mattias Hägerklev grot på Baroniet Adelswärds marker. När Anläggningsvärlden är på besök röjer Mattias upp betesmarker strax utanför Åtvidaberg.
Baroniet Adelswärd förvaltar en av Sveriges största, privata egendomar. Man äger totalt 22.000 hektar mark i södra Östergötland och norra Småland med kärnverksamheten inom skogs- och lantbruk, fastighetsförvaltning samt jakt och fiske. 17.000 hektar består av skog och företaget avverkar mellan 70.000 och 90.000 kubikmeter varje år.
Mattias Hägerklevs Gremo 1450 F har specialbyggda lämmar/sidor som utvändigt har påsvetsade hakar som passar i bankarna. På så sätt får han fasta sidor som gör maskinen mycket lämpad för grotkörning. I botten ligger en balja och baktill sticker två extra bankar ut.
Påbyggnaden är byggd av Vallmans Smide i Åtvidaberg och konstruktionen är Mattias egen idé. Påbyggnadsdelarna är lätta att lyfta i och ur med kranen.
Service och reparationer gör Mattias Hägerklev hos Kinda Traktor Service i Kisa som är auktoriserad servicelämnare åt Gremo.
© Anläggningsvärlden 2019.
Text & foto: Per Eriksson • per@anlaggningsvarlden.se