
De första megawattladdarna (MCS) i Sverige har nu installerats inom forskningsprojektet E-Charge. Platserna Järna, Ödeshög och Vädermotet i Göteborg är strategiskt utvalda för att testa tekniken i verkliga transportflöden och visa hur megawattladdning kan ge snabbare och mer pålitlig laddning för tunga batterielektriska fordon
Syftet med projektet är att validera tekniken och standarden i praktiken, i samarbete med partners inom energi, forskning och transport. Tester pågår under hösten och blir avgörande för nästa steg – kommersiell tillgänglighet från 2026.
MCS är en ny laddningsstandard som möjliggör betydligt högre effekter än dagens CCS. De första testerna sker med upp till 1 megawatt, men tekniken har potential att nå 3,75 megawatt (3000 ampere vid 1.250 volt DC).
– Med installationen av megawattladdare visar vi att elektrifierad fjärrtransport inte bara är möjlig – den är redo att skalas upp. För Scania är detta ett viktigt steg för att visa att våra kunder kan köra eldrivna lastbilar effektivt på viktiga logistikrutter, med kontroll på kostnader och driftstid. Tillsammans med våra partners lägger vi grunden för en robust laddinfrastruktur som gör övergången till hållbara tunga transporter snabbare, säger Philip Gustavsson, solution sales manager på Scania.
”Tillsammans med våra partners lägger vi grunden för en robust laddinfrastruktur som gör övergången till hållbara tunga transporter snabbare”
De tre megawattladdarna (MCS-laddare) har installerats av drivmedelsföretagen Circle K och OKQ8 i Järna och Vädermotet (Göteborg) respektive Ödeshög. Laddaren i Ödeshög levereras av projektparten ABB E-mobility medan laddarna i Järna och Vädermotet levereras av Kempower. Lastbilarna som nu ska testa MCS-tekniken i verklig miljö och trafikera flera planerade logistikflöden kommer från Scania och Volvo.
Projektet E‑Charge samlar åkerier, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer för att accelerera elektrifieringen av långväga tunga transporter genom en stor systemdemonstration. Det finansieras av FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, och de aktuella testerna ingår i projektets första fas. Projektparter i denna fas är: ABB E-mobility, Chalmers, Circle K, Ica, Linköpings universitet, Lunds universitet, OKQ8, Scania, Volvo Group, Swedish Electromobility Centre, Tommy Nordbergh, Uppsala universitet och Vattenfall.
Här kan du läsa fler nyheter inom hållbara transporter
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se