Nu lanseras Kias eldrivna transportbil

Praktisk och väl genomtänkt: PV5 Cargo har två skjutdörrar som standard. Lägg märke till hur lågt fönstret sträcker sig ner längs dörren. Detta ger föraren mycket god sikt och kontroll över döda vinkeln Foto: Kia Bil Norge, pressbild

Nu är det transportbilssektorn som ska elektrifieras i Sverige och det koreanska bilmärket Kia kommer under de kommande åren lansera flera skåpbilar i en mängd olika storlekar.

Den första av Kias transportbilar heter Kia PV5 Cargo. En bil med en stram och futuristisk design som utnyttjar utrymmet mycket väl. PV5 Cargo kommer i flera varianter. Ett chassi med hytt kommer redan 2026. Fokus ligger på praktiska egenskaper och komfort.

Den första längd- och höjdkonfigurationen som lanseras är Kia PV5 Cargo L2H1. Modellen erbjuds med två batteristorlekar: 51,5 kWh, som ger upp till 29,1 mils räckvidd, eller Long Range på 71,2 kWh, som ger upp till 40 mils räckvidd. Kia PV5 Cargo kvalificerar för den statliga klimatpremien för lätta lastbilar. Den har en laddningstid från 10 till 80 procent på 30 minuter. Kia PV5 snabbladdar upp till 150 kW DC och 10,5 kW AC. Priset för PV5 Cargo L2H1 4-dörrars är 418 500 kronor exklusive moms.

Huvudskärmen är 12,9 tum och dessutom har du en mindre informationsskärm precis framför dig med hastighet, kameravy över döda vinkeln, räckvidd och mycket mer. Du kan också använda bilens kamera för att titta bakom dig medan du kör. Antingen på hela skärmen eller på delar av skärmen, till exempel kombinerat med en kartvy.

Praktisk och väl genomtänkt: PV5 Cargo har två skjutdörrar som standard. Bilens främre stötfångare är tredelad, vilket bidrar till lägre reparationskostnader om du har otur.

– Vi är mycket nöjda med produkten och det är vår viktigaste försäljningsargument. Men att priset är så konkurrenskraftigt är också något som ger oss stor tilltro till bilen. Flera stora företag som är stora konsumenter av skåpbilar har varit involverade i utvecklingen av produkten, och det märks när man använder bilen, säger Thomas Meiner, vd för Kia Bil Norge.

”Flera stora företag som är stora konsumenter av skåpbilar har varit involverade i utvecklingen av produkten”

Lastutrymmet i PV5 rymmer två europapallar och är 4,4 m3. Lastutrymmets längd är 2,25 meter och du får skjutdörrar på båda sidor. Nyttolasten är hela 690 kilogram. Bilen är framhjulsdriven och kan dra en släpvagn på 750 kg. Bakdörrarna öppnas 180 grader. Lasthöjden är också så låg som 41,9 centimeter, vilket gör att bilen kan fungera utmärkt för alla typer av leveranser. Markfrigången är fortfarande nära 15 centimeter och vändradien är 5,5 meter, vilket gör PV5 smidig i trafiken. V2L är klassledande med en effekt på 3600w. Här kan du ansluta de flesta verktyg, men även kaffebryggare och värmefläktar.

PV5 tillverkas i Korea. Det läggs stor vikt vid flexibilitet och ett antal möjligheter till ombyggnader. Det finns så många möjligheter till anpassning och ombyggnader på den nya skåpbilsserien att Kia har byggt en separat fabrik bredvid själva bilfabriken som uteslutande kommer att arbeta med ombyggnader.

Ombord på PV5:an kommer föraren att ha mycket god sikt från stora fönster som också sträcker sig lågt ner. Det innebär att man får en mycket bra överblick över döda vinklar. Dessutom kan skärmen, under körning, visa livevideo av trafiken bakom och ett fågelperspektiv av bilen ovanifrån. Liksom personbilarna omfattas Kia PBV av 7 års nybilsgaranti/15 000 mil och Kia Assistans, samt tar del av tekniska uppdateringar via OTA (over-the-air).

Här kan du läsa fler nyheter om hållbara transporter

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se