
Volvo CE firar efter att ha vunnit ett Red Dot-produktdesignpris för sin L120 Electric-hjullastare. Företaget menar att maskinens moderna utseende är resultatet av ett år av ”djärvt tänkande” av teknik- och designteam från Jinan i Kina och Eskilstuna och Göteborg i Sverige.
– Jag är glad att vi vann det här priset, men jag är särskilt glad att vi vann det för den här maskinen. Övergången från diesel till eldrift gav oss möjlighet att tänka annorlunda och sträva efter stor inverkan. Vår förhoppning är att den här nya silhuetten omedelbart kommer att kännas igen som elektrisk, säger Peter Reuterberg, chefsdesigner för avancerade fordon på Volvo CE.
Den strömlinjeformade designen på den elektriska lastaren möjliggörs genom att en förbränningsmotor har tagits bort. Volvo förklarade att om konstruktörerna hade ersatt förbränningsmotorn med större batterier, skulle detta inte bara ha skapat en ”mer skrymmande” form utan också minskat sikten från hytten.
”När vi presenterade maskinen markerade den ett betydande genombrott som verkligen fångade andan hos ett elfordon”
Istället arbetade ingenjörer och konstruktörer tillsammans fram en mer genomtänkt lösning och kom överens om att integrera batterierna i maskinens motvikt. Volvo tillade att batteriets tunga vikt ofta ses som ett problem vid design av elektriska maskiner, men i det här fallet används batteriet för att ersätta en betongmotvikt som krävs för hjullastare.
Annie Gao, produktplattformsingenjör på Jinan Technology Center, Volvo CE China, tillade: – När vi presenterade maskinen markerade den ett betydande genombrott som verkligen fångade andan hos ett elfordon. Det är vår obevekliga strävan efter innovation, noggranna noggrannhet i detaljer och engagemang för kvalitet som har gjort detta möjligt.
Här kan du läsa fler nyheter om maskiner
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se