
Megawatt Charging System (MCS) laddar upp till dubbelt så snabbt som dagens CCS2-standard och möjliggör 80 procents laddning på under 30 minuter. Det kommer vara kommersiellt tillgängligt från början av nästa år.
Med betydligt snabbare laddkapacitet markerar MCS ett viktigt steg mot en mer hållbar och effektiv framtid för tunga transporter. Som en internationell standard för snabbladdning av eldrivna lastbilar är MCS specificerat för upp till 3 000 ampere (Scanias första MCS-lösning kommer att leverera upp till 1 000 ampere). Denna teknik gör det möjligt att ladda från 20 till 80 procent på mindre än 30 minuter – perfekt för att nyttja förarens lagstadgade raster. Detta banar väg för att fjärrtransporter med elfordon inte bara blir möjliga, utan också lönsamma.
Med MCS kan Scanias eldrivna lastbilar laddas med upp till 750 kW, vilket är ungefär dubbelt så snabbt som dagens CCS2-standard. Denna höga laddkapacitet kräver innovativa och säkra lösningar, som vätskekylda kontakter i laddaren och förbättrade kommunikationsprotokoll för stabil och förutsägbar drift.
– På Scania driver vårt engagemang för innovation utvecklingen av högkapacitetslösningar som MCS, som möjliggör laddning upp till dubbelt så snabbt som traditionella standarder, säger Daniel Schulze, Head of Scania eTruck Solutions.
”Förutsägbar och tillförlitlig laddning gör det möjligt för förare att ta sina pauser utan risk för förseningar”
– Vår nya laddteknik säkerställer inte bara operativ effektivitet och tillförlitlighet över långa avstånd, utan stödjer också vårt mål att göra hållbar transport till en praktisk verklighet. Med MCS-kompatibla fordon tillgängliga och en robust laddinfrastruktur under uppbyggnad i Europa, lägger vi grunden för ett mer effektivt och miljövänligt transportsystem.
Scanias eldrivna lastbilar med MCS kommer att kunna beställas i början av 2026. Samtidigt pågår ett omfattande arbete med att bygga upp en stark laddinfrastruktur i Europa, med planerade MCS-korridorer längs nyckelrutter från och med 2025.
Scania samarbetar även med Milence-initiativet för att etablera 1 700 högpresterande laddpunkter i Europa till 2027. Denna infrastruktur kompletterar gällande regler inom EU:s Alternative Fuel Infrastructure Regulation och ger operatörer möjlighet att bibehålla hög driftsäkerhet i fjärrtransporter.
– Förutsägbar och tillförlitlig laddning gör det möjligt för förare att ta sina pauser utan risk för förseningar – något som är avgörande för att göra eldrivna lastbilar till ett reellt alternativ till diesel och för att uppnå globala klimatmål, säger Jorge Soria Galvarro, Senior Technical Adviser för laddinfrastruktur på Scania.
Här kan du läsa fler nyheter om hållbara transporter
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se