Kias eldrivna transportbil nu beställningsbar

Kia PV5 Cargo är företagets första modell inom affärsområdet PBV, Platform Beyond Vehicle. Modellen byggs på en dedikerad elbilsplattform och erbjuds med batteristorlekarna 51,5 kWh respektive 71,2 kWh.

Den 12 maj öppnade ett nätverk av svenska Kia-återförsäljare för beställningar av den nya helelektriska transportbilen Kia PV5 Cargo, vilket är företagets första modell inom affärsområde PBV, Platform Beyond Vehicle. Enligt Kia är PV5 utvecklad för att erbjuda skräddarsydda lösningar för företag som har specifika krav på sina transportbilar.

Modellen byggs på en dedikerad elbilsplattform, Electric Global Modular Platform Service, E-GMP.S, optimerad med stora innerutrymmen och helelektrisk drivlina. Laddning från 10 till 80 procent på ned till 30 minuter. Kia PV5 snabbladdar upp till 150 kW DC och 10,5 kW AC.

Den första längd- och höjdkonfigurationen som lanseras är Kia PV5 Cargo L2H1. Modellen erbjuds med två batteristorlekar: 51,5 kWh, som ger upp till 29 mil räckvidd, eller Long Range på 71,2 kWh, som ger upp till 40 mil. Kia PV5 Cargo kvalificerar för den statliga klimatpremien för lätta lastbilar.**

Kia PV5 Cargo L2H1 är 4.695 mm lång, 1.895 mm bred och 1 915 mm hög och har en markfrigång på 147 mm. Instegshöjden på 419 mm förenklar i- och urlastning genom dubbla pardörrar. Till standardutrustningen hör skjutdörrar på båda sidor. Lastvolymen uppgår till 4.420 liter. Maxlasten uppgår till 710 kg respektive 610 kg (Long Range) medan max släpvagnsvikt anges till 450 kg/750 kg.

Med Kia PV5 Cargo kommer det att vara möjligt till skräddarsy mjukvarulösningar. Förarlayouten är ny med en mindre skärm framför föraren samt en centralt placerad 12,9-tumsskärm.

Med stöd för Vehicle-to-Load, V2L, med inre och yttre uttag för att driva elektrisk utrustning eller ladda utrustning så kan även transportbilen fungera som en mobil powerbank. Maximalt effektuttag på V2L är 16A, 230V.

”Modellen erbjuds med två batteristorlekar: 51,5 kWh, som ger upp till 29 mil räckvidd, eller Long Range på 71,2 kWh, som ger upp till 40 mil”

Med Kia PV5 Cargo kommer det att ges möjlighet till skräddarsydda mjukvarulösningar. Förarlayouten är ny med en mindre skärm framför föraren samt en centralt placerad 12,9-tumsskärm. förarassistanssystemen är hämtade från Kias personbilar, vilket är extra viktigt när bilen är den primära arbetsmiljön.

I standardutrustning ingår bland annat eluppvärmd ratt, backkamera och adaptiv farthållare. Via appstyrning finns även möjlighet till förvärmning av kupén och en rad andra fjärrstyrningsfunktioner.

Lanseringen av Kia PV5 Cargo följs senare i år av Kia PV5 Passenger – en 5-sitsig persontransportversion. Under 2026 utökas modellprogrammet med PV5 Passenger 7-sits, PV5 Crew Van, PV5 Chassis Cab samt ytterligare varianter av PV5 Cargo. En fabriksanpassad WAV-version (Wheelchair Accessible Vehicle) med ramp och sidodörr utvecklas för tillgänglighetsanpassad persontransport. Kia PV5 kommer längre fram att erbjudas med anpassade utrustningar och påbyggnader från fabrik, så kallad MIP, Made in Plant.

** Klimatpremien är ett maximalt stödbelopp om 40 000 kr och gäller fram till 30 september 2025.

Här kan du läsa fler nyheter inom hållbara transporter

© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se

Lastvolymen uppgår till 4 420 liter. Maxlasten uppgår till 710 kg respektive 610 kg (Long Range) medan max släpvagnsvikt anges till 450 kg/750 kg.