
Produktionsversionen av den elektriska D-Max har presenterats i Europa med en nyttolast på ett ton och 3.500 kg dragkraft – och den är på väg till Sverige. Den batterielektrisk pickupen presenterades med en dubbelhyttskaross på 2025 års kommersiella fordonsmässa som arrangerades 29 april-1 maj i Birmingham, Storbritannien.
EBatterikapaciteten bekräftas till 66,9 kWh och laddningshastigheterna är 11 kW AC och 50 kW DC. Det innebär att den snabbaste laddningen av bilen som är möjlig att uppnå är en timme från 20-80 procent. Räckvidden anges till 26,3 mil med 50 procent last och med tom bil är räckvidden 31,1 mil. Vid stadskörning ska det vara möjligt att uppnå en räckvidd på 36,1 mil.
Bilen är utrustad med dubbla elmotorer på totalt 140 kW med en effektfördelning på ungefär 1/3 fram och 2/3 bak, med 43 kW108 Nm fram respektive 97 kW/217 Nm bak. Det innebär att bilen totalt har 325 Newtonmeter vridmoment tillgängligt för att köra ett släp med en totalvikt på 3.500 kilo Båda motorerna måste gå kontinuerligt, vilket innebär att det inte är möjligt att spara energi genom att enbart köra med bakhjulsdrift. Det finns fyra regenereringssteg och ett eko-läge tillgängligt.
Enligt uppgift blir det stora elbilslandet Norge den första marknaden i Europa som får ta emot bilen. Även om den först visades i Storbritannien kommer de inte få sina högerstyrda bilar förrän i februari nästa år. Enligt den svenska generalagenten Isuzu Sverige kommer bilen hit någon gång efter sommaren.
”Bilen är utrustad med dubbla elmotorer på totalt 140 kW med en effektfördelning på ungefär 1/3 fram och 2/3 bak”
Istället för traditionella bladfjäderupphängningen har Isuzu valt en De-Dion-axel som är avsedda för att förbättra bilens köregenskaper. Ramen från dieselversionen har också modifierats något. Den elektriska D-Maxen ska ha 10 procent lägre buller och vibrationer vid full acceleration.
– Helelektriska Isuzu D-Max BEV är designad för att möta kundernas behov och kompletterar vårt befintliga modellutbud. Det är ett viktigt steg att kunna erbjuda ett alternativ för dem som söker en pickup med elektrisk drivlina – utan att kompromissa med kapacitet eller funktionalitet, säger Per Håkansson, märkeschef för Isuzu Sverige.
Modellen på CV-mässan presenterades i en unik blå lackering avsedd för den norska marknaden. Vilket färgutbud som finns tillgängligt för beställning i Sverige har ännu inte tillkännagivits.
D-Max EV har 18-tums lättmetallfälgar och har 210 mm markfrigång, 600 mm vattenvadningskapacitet och 30,5 graders infarts- och 24,2 graders avfartsvinkel.
En elektrisk Toyota HiLux har bekräftats med produktionsstart i slutet av 2025, medan Ford har aviserat planer på en elektrisk mellanstor pickup – vilket kan innebära en elektrisk Ranger – som ska introduceras globalt tidigast 2027.
Här kan du läsa fler nyheter om hållbara transporter
© Anläggningsvärlden 2025
info@anlaggningsvarlden.se

